De afgelopen jaarwisseling bracht voor de zakelijke rijder een belangrijke wetswijziging met zich mee. Namelijk een nieuwe, vereenvoudigde indeling van de bijtellingscategorieën. Deze zijn flink uitgedund. Auto’s zonder uitstoot blijven profiteren van slechts 4% bijtelling. Alle auto’s met ook maar enige vorm van CO2-uitstoot krijgen een tarief van 22%. Wat betekent dit voor de zakelijke rijder? En welke ontwikkelingen komen hieruit voort binnen de autobranche? Toonaangevende West-Friese bedrijven geven hun reflectie.

In 2016 bestonden er vier bijtellingscategorieën. Voor auto’s zonder uitstoot betaalde men vier procent bijtelling. Stootte een auto maximaal vijftig gram CO2 per kilometer uit, dan betaalde je vijftien procent bijtelling. Dit waren met name (plug-in) hybrides. Bij meer dan vijftig gram, maar minder dan 106 gram CO2 per kilometer betaalde men 21 procent bijtelling. Dit waren vooral de zogenaamde ‘spaardiesels’ en andere zuinige auto’s zonder elektro-ondersteuning, zoals stadautootjes met een driecilinder turbomotor. De laatste categorie betrof de volle 25 procent bijtelling, welke bestond voor alles dat meer dan 106 gram CO2 per kilometer uitstoot. Sinds het begin van 2017 zijn de bijtellingscategorieën flink uitgedund. Er zijn er slechts twee over. Auto’s zonder uitstoot blijven profiteren van slechts vier procent bijtelling. Alle auto’s met ook maar enige vorm van CO2-uitstoot vallen in het tarief van 22 procent.

Onnodig complex
Ook in voorgaande jaren veranderde er al veel op het gebied van bijtelling. Vooral de bijtelling in relatie tot de CO2-uitstoot van het voertuig heeft nogal wat veranderingen ondergaan. Zuinige auto’s werden flink bevoordeeld met lage bijtellingscategorieën en een lage motorrijtuigenbelasting. In 2015 en 2016 werden de normen weer flink aangescherpt en werden ook de aller zuinigste auto’s belast met bijtelling. De vele veranderingen zouden duiden op een achterhaald systeem. Staatssecretaris Wiebes heeft jaren geleden dan ook al aangegeven dat het volledig zou worden herzien. Het voormalige bijtellingssysteem was volgens de staatssecretaris onnodig complex en het stimuleringsbeleid door de komst van beleid op Europees niveau voor zuinig rijden overbodig. Daarnaast zouden autobelastingen geen noemenswaardige bijdrage meer leveren aan schoner en zuiniger rijden en zouden de belastinginkomsten hierdoor instabiel zijn. In juni 2015 heeft Wiebes Autobrief 2 aangeboden aan de ministerraad. Hierin droeg de staatssecretaris zijn voorstellen aan om het stelsel van autobelastingen te vereenvoudigen, gericht op een stabiele inkomstenstroom voor het rijk met meer winst voor het milieu. De bijtelling welke voorheen afhankelijk was van CO2-uitstoot wordt over één kam geschoren, waarbij alleen volledig emissieloos rijden wordt gestimuleerd. Volgens Wiebes wordt met het nieuwe beleid écht zuinig rijden meer gestimuleerd en wordt de aandacht voor de luchtkwaliteit flink versterkt.

Ruimte voor vernieuwing
Martin Lind is verkoopleider Volkswagen bij Heron Auto Zwaag. ‘Wij hebben jarenlang meegeprofiteerd van auto’s met lage bijtellingen. Veel kopers kozen immers voor wagens van dit kaliber. Veel mensen kopen een auto met hun hart. Puur omdat zij een bepaald model mooi vinden of simpelweg affiniteit hebben met een merk. De kopers van een type dat in een lage categorie bijtelling viel, kochten hun auto echter met hun hoofd én met de gedachte dat een lage bijtelling maar liefst 200 euro netto per maand kan schelen. De nieuwe regeling brengt echter ook voordelen met zich mee. Doordat mensen weer meer met hun hart gaan kopen, wordt de markt gelijk getrokken en wordt het speelveld weer eerlijk verdeeld.’ De wetswijziging biedt volgens Martin Lind ook ruimte voor vernieuwing. ‘De nieuwe indeling van de bijtellingscategorieën geeft merken de kans om door te innoveren naar auto’s met vier procent bijtelling. Duurzaamheid staat bij Volkswagen hoog in het vaandel een daarom wordt meer en meer ingezet op auto’s die elektrisch rijden. Binnenkort introduceert Volkswagen de nieuwe e-Golf met een actieradius tot wel 300 kilometer. Met de gunstige bijtelling van deze auto kan het merk weer een slag maken en zich onderscheiden. Daar kan iedereen de vruchten van plukken. Bovendien is het niet alleen gunstig voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.’

Vraag naar auto’s van voor 2017
Evert Haar is lease adviseur bij AutoTensen in Hoorn. ‘Sinds de intrede van de nieuwe bijtellingscategorieën bemerken wij dat de vraag naar auto’s van vorige jaren toeneemt. Auto’s die voorafgaand aan een tariefswijziging al tenaamgesteld zijn, houden namelijk voor de duur van maximaal zestig maanden hun bijtellingstarief. Een noemenswaardig aantal dealers heeft deze auto’s op kenteken in voorraad. Daarom zijn deze prijstechnisch gezien gunstig om aan te schaffen. Er is nog een andere duidelijke en begrijpelijke ontwikkeling gaande. In 2016 zijn er veel bestuurders gaan rijden in een auto die binnen de categorie van 25 procent bijtelling valt. Dit hoge percentage is na de wetswijziging van kracht gebleven. Diverse partijen waaronder de VZR (Vereniging Zakelijke Rijder) maken zich sterk voor deze autobezitters om voor hen ook de 22 procent klasse van kracht te laten gaan.’

Shortlease
De wetswijzigingen omtrent bijtelling gecombineerd met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt heeft een opvallende vernieuwing op de lease markt teweeggebracht. Bij de Fakkert Groep in Hoorn is het tegenwoordig mogelijk om auto’s te huren. Jack Fakkert: ‘steeds meer ondernemers kiezen voor shortlease wanneer er een extra auto nodig is. Shortlease houdt eigenlijk het zelfde in als gewoon leasen; echter met de flexibiliteit dat de huur/lease tussentijds kan worden beëindigd. Zo worden stilstand of hoge boetes bij voortijdig beëindigen van het leasecontract voorkomen. De arbeidsmarkt flexibiliseert en met shortlease kun je slim inspelen op deze tendens. Naast scherpe, vaste prijzen heeft deze vorm van leasen tot voordeel dat het tussentijds mogelijk is om van auto te wisselen. Zodoende is er voor elke situatie een passende auto. Bijvoorbeeld wanneer er een medewerker met een tijdelijk contract in dienst treedt of er op projectbasis wordt gewerkt. De ene keer is er een grote bestelwagen nodig terwijl een andere keer een volledig elektrische auto met de gunstige bijtelling van vier procent volstaat. Een prima wijze dus om in te spelen op het huidige bijtellingssysteem