Volgend jaar om deze tijd zal moderetailer Dirk de Wit uit Bovenkarspel zijn intrek nemen in het nieuwe pand aan de Hoofdstraat. Op die plek wordt op dit moment hard gewerkt aan een forse uitbreiding van het succesvolle familiebedrijf uit Noord-Holland, waar Nick de Wit en Tom de Wit aan het roer staan.

Het verkoopteam van Dirk de Wit Mode in het Noord-Hollandse Bovenkarspel ziet er nog opvallend monter uit. Ze ontvangen de klant zoals deze dat gewend is: hartelijk en enthousiast. “We komen net met het voltallige personeel terug van een weekendje weg waar we ons 75-jarig bestaan hebben gevierd”, leggen Nick de Wit en Tom de Wit uit. Tom kreeg via social media veel reacties op de foto’s van de touringcar die het personeel naar de plaats van bestemming bracht. “Mensen vroegen zich af hoeveel mensen er wel niet bij ons werken, dat er voor het vervoer een touringcar voor nodig was. Maar ja, op dit moment hebben we ruim 80 mensen in dienst en na de verbouwing zullen dat er meer dan honderd zijn”, zegt Tom. Die verbouwing betreft een forse uitbreiding van het pand waar de moderetailer momenteel gevestigd is.

Derde generatie

De neven Tom de Wit en Nick De Wit (beiden 37) kennen het vooroordeel over de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. Namelijk, dat slechts drie procent van de familiebedrijven na die beruchte generatiewisseling nog overeind staat. Tom: “Sterker nog, toen wij in 2017 de Van der Valk Publieksprijs wonnen, heb ik in mijn speech gezegd: de eerste twee generaties hebben Dirk de Wit Mode groot gemaakt, maar wij, de derde generatie, zullen er alles aan doen om Dirk de Wit Mode nóg groter te maken.” Aan die belofte werken de twee nuchtere Westfriese ondernemers hard. Nick: “We beschikken nu over een winkelpand langs de Hoofdstraat met een winkelvloeroppervlakte van 2.000m², waar we letterlijk en figuurlijk uit ons jasje zijn gegroeid. Met de aankoop van het naastgelegen pand, kunnen we uitbreiden naar ruim 3.000. Het huidige pand wordt volledig gestript en heringericht, het aantal dames- en herenmerken uitgebreid, er komt een horecagedeelte en de kantoorruimte wordt vernieuwd.”

Financiering

Om die forse uitbreiding te realiseren zijn twee omliggende panden gekocht, een aankoop die gedeeltelijk is gefinancierd door huisbankier Rabobank. Cor Pronk is als accountmanager Grootzakelijk bij Rabobank nauw betrokken bij de uitbreidingsplannen van zijn klant. Tom: “Cor is echt een persoon die bij ons past. Lekker nuchter, recht door zee. Hij zei direct dat hij onze financieringsaanvraag zo snel mogelijk intern zou laten beoordelen. Dat is iets wat je als ondernemer graag wilt horen. Die belofte kwam hij ook na.” Cor Pronk: “Wij hebben als bank al jaren persoonlijk contact met deze ondernemers. Op het moment dat zo’n aanvraag binnenkomt en de benodigde informatie correct is aangeleverd, kunnen we als bank snel schakelen. Mede door het feit dat Nick en Tom zich als ondernemers al lang bewezen hebben.” Nick: “De Rabobank ondersteunt ons als jonge ondernemers in ons ondernemerschap. Die belangrijke rol vervulden zij tijdens de overname van de zaak van onze ouders, daarna in coronatijd en nu met de nieuwbouw.”

Alles voor de klant

Coaching, opleidingen en mentorships: het onboarding- en opleidingsprogramma voor medewerkers van het modehuis doet niet onder voor dat van een corporate. “We doen alles voor onze klant én voor onze medewerkers. Want zij zijn het gezicht van de zaak. Ze zorgen voor een warm onthaal en een oprecht advies”, zegt Tom. “We zijn succesvol in wat we doen, maar dat wil niet zeggen, dat het niet nóg beter kan. Daar werken we met z’n allen hard aan. Iedere dag opnieuw.”