Toerisme was een van de sectoren die hard getroffen was door de beperkende maatregelen. Zij mochten open en moesten weer dicht. Maximale bezoekers aantallen varieerden per maand. Wij vroegen aan vijf toeristische hotspots hoe zij de afgelopen periode hebben beleefd. Eerlijke antwoorden over ondernemen met de rem erop. Gelukkig zien zij inmiddels weer kansen. Wat kan hen verder helpen. Marcel Grim namens Zuiderzee Museum in Enkhuizen: Hoe maken jullie de overgang vanuit coronabeperkingen naar de nieuwe mogelijkheden? De periode vanaf medio december 2020 tot onze heropening eind mei was uiteraard een moeilijke periode. Door de inzet van diverse communicatiemiddelen hebben we met zowel onze bezoekers als medewerkers contact gehouden. Hierdoor weten zij ons nu ook weer te vinden. Als openlucht doorstroomlocatie hebben we voldoende ruimte om bezoekers een mooi, ontspannen en veilig dagje uit te bieden. Met verdere versoepelingen in het vooruitzicht de komende maanden willen we zoveel mogelijk mensen laten genieten van ons museum. Tot en met 24 oktober 2021 staat het Zuiderzeemuseum in het teken van toerisme. In het binnen- én buitenmuseum laat de tentoonstelling Must See de bezoeker op een andere manier kijken naar bekende Nederlandse iconen die hebben bijgedragen aan het typische beeld van Nederland in het buitenland. Vijftien kunstenaars ontwierpen speciaal voor Must See een kunstwerk: van kaas tot klederdracht en van fiets tot visserij. Wat kan jou als (toeristisch) ondernemer helpen op de weg terug? Vorig jaar zomer was het toeristisch gezien heel druk; met name gezinnen die de zomervakantie in Nederland doorbrachten, hebben hierin een groot aandeel gehad. Normaal gesproken gaan er meer Nederlanders naar het buitenland op vakantie, dan dat er buitenlanders naar Nederland komen. Dit is aankomende zomer ook de verwachting. Het lijkt ons een mooi streven om te kijken of we in de toekomst meer Nederlanders kunnen verleiden voor een vakantie in eigen land, zodat er meer potentiële bezoekers in de regio verblijven. Harry de Bles – Directeur Nederlands Stoommachinemuseum: Hoe maken jullie de overgang vanuit coronabeperkingen naar de nieuwe mogelijkheden? “Ook het Nederlands Stoommachinemuseum pakt na de heropening musea de draad weer op. Al zaten de medewerkers de afgelopen maanden niet stil. Dankzij de productie van virtuele tours, 3600 films, een kindertour en een e-learning module voor medewerkers bleef het museum goed zichtbaar én in contact met medewerkers. Maar de herontwikkeling waarmee het museum vóór het uitbreken van de coronacrisis een eind op weg streek was, kwam stil te liggen. Het belangrijkste nu is dat het museum weer op gang komt, dat er bezoekers ontvangen worden, machines onder stoom gebracht en evenementen georganiseerd. Na de voltooiing van de introductietentoonstelling ‘Nederland onder Stoom!’ staat nu de verbouwing van het bezoekerscentrum met stip bovenaan de agenda van bestuur en directie. Deze verbouwing is nodig om de bezoekerscapaciteit te vergroten, bedrijfsontvangsten te faciliteren en de dienstverlening op een hoger peil te brengen. Provincie, gemeente en een aantal fondsen zegden reeds een bijdrage toe. Maar het is nog niet genoeg om alle ambities te realiseren. Wat kan jou als (toeristisch) ondernemer helpen op de weg terug? “Net zoals veel andere musea zoekt het Stoommachinemuseum, naast de traditionele museale taken, voortdurend naar een eigen koers in de wereld van cultureel ondernemerschap en fondsenwerving. De komende maanden wil het museum een businessclub opzetten voor bedrijven die het museum willen ondersteunen, in natura of met incidentele of periodieke financiële bijdragen aan het onderhoudsfond collectie, de herontwikkeling of projecten. Ondernemers die bestuur en directie hierbij willen ondersteunen kunnen contact opnemen met directeur@stoommachinemuseum.nl” Ad Geerdink, directeur Westfries Museum: Hoe maken jullie de overgang vanuit coronabeperkingen naar de nieuwe mogelijkheden? “Het Westfries Museum kan gelukkig steeds meer bezoekers ontvangen. We verruimen de mogelijkheden mondjesmaat. De gezondheid van de bezoeker en onze medewerkers blijft voorop staan. Dat houdt in dat we reservering vooraf blijven aanbevelen en ook met timeslots blijven werken om het aantal bezoekers dat in één keer het museum wil bezoeken in de hand te kunnen houden. Binnen de mogelijkheden zijn we echter zo flexibel mogelijk. Als er plek is, kun je ook zonder reservering het museum bezoeken. Dat is vooral voor toeristen belangrijk. Daarvoor hebben we een speciale info-unit op ons entreeplein ingericht. We hebben ondertussen ook een volledig online tentoonstelling gemaakt rondom nootmuskaat: ‘Pala – Nutmeg tales of Banda’. Ook ontwikkelden we tijdens de lock down vlogs, podcasts en online lezingen. Deze hybride vorm van cultureel ondernemerschap blijven we ook in de toekomst inzetten voor het bereiken van een groter publiek.” Wat kan jou als (toeristisch) ondernemer helpen op de weg terug? “Hoewel de ergste crisis voorlopig voorbij lijkt, zullen de gevolgen van de lock down en de zeven maanden sluiting nog lang na ijlen. Ik hoop en verwacht dat de overheden daar rekening mee zullen houden, bij het toekennen van coronasteun. Voor nu, ben ik vooral blij dat we weer kunnen doen wat we het liefste doen; bezoekers ontvangen en hen enthousiasmeren voor de prachtige geschiedenis van onze regio.” Moniek Mels, namens Hotel Van der Valk Hoorn: Hoe maken jullie de overgang vanuit coronabeperkingen naar de nieuwe mogelijkheden? “Gelukkig is nu alles weer open in ons hotel en kunnen onze gasten weer genieten van al onze geweldige faciliteiten. Omdat de openingen stapsgewijs zijn gegaan hebben wij daar ook op die manier op in kunnen spelen en rustig op kunnen bouwen. Het is helemaal wennen zoveel gasten in ons hotel, maar wat fijn om iedereen weer te mogen ontvangen!” Wat kan jou als (toeristisch) ondernemer helpen op de weg terug? “Help de ondernemer waar het kan en maak het niet moeilijker voor ze dan het is in deze tijden. Het is vanzelfsprekend dat er regels zijn, maar sta open voor de ideeën van de ondernemer, zijn zij dagelijks in de praktijk bezig.” Frank Bakker, eigenaar van Wapen van Medemblik: Hoe maken jullie de overgang vanuit coronabeperkingen naar de nieuwe mogelijkheden? “Wij zijn gelukkig als hotel wel open gebleven en hebben onze gasten bediend vanuit de receptie. Een verkapte vorm van roomservice om het zo maar te noemen. Iedere dag leek dan wel een beetje op de film “Groundhog day”, weinig enerveert en dynamisch dus. We konden dus redelijk soepel weer overgaan tot onze normale operatie, waarbij op dit moment het alom aanwezig personeelstekort wel ervoor zorgt dat we soms met de handrem aan moeten werken. Je kan dus niet vol gaan om de kwaliteit te garanderen voor je gasten. Maar je merkt wel gelijk dat de gasten er weer zijn en graag willen, dat is mooi om te ervaren.” Wat kan jou als (toeristisch) ondernemer helpen op de weg terug? “Dit wordt vaak gevraagd en die is eigenlijk best lastig. We zitten natuurlijk met een extra hoge schuldenlasten en ook uitgestelde belastingen e.d. Kwijtschelden is geen optie, want dat moet je diegene die wel betaald hebben ook compenseren, maar een goede regeling zou prettig zijn, maar volgens mij komt die er ook aan. De gemeente denk al volop mee met het toestaan van vergrootte terrassen en daarnaast is het aller belangrijkste dat de wereld stukje bij beetje weer open gaat.”