Samenwerken binnen het brandstofvraagstuk Taxi Kaijer is een begrip in Westfriesland. In ruim 77 jaar zijn al ontelbaar veel kilometers afgelegd; maar is het bedrijf nog steeds gevestigd in Wervershoof. Van hieruit is ze volop in beweging, met vooral contractvervoer, maar ook andere vraagstukken op het gebied van personenvervoer. De grootste uitdaging: de brandstoftransitie. Directeur Rob Kaijer stond begin dit jaar voor een grote uitdaging. Als partner van De Vier Gewesten gaat zijn bedrijf ook de komende vijf jaar, samen met Taxi Tromp en Taxicentrale Westfriesland, het doelgroepenvervoer voor de zeven Westfriese gemeenten verzorgen. Maar dat moet vanaf het voorjaar van 2024 wél elektrisch gebeuren. ‘Inmiddels hebben we 40 nieuwe voertuigen besteld, naast de elektrische personenbussen die we al hadden. Hiermee kunnen we straks duurzaam het vervoer van leerlingen en onder andere WerkSaam verzorgen.’ Samen door de transitie ‘Die brandstoftransitie is een groot vraagstuk. Daarom zijn we parel geworden van de WBG. Ik zoek aansluiting bij andere bedrijven die met dezelfde kwestie te maken hebben. Wanneer we onze krachten bundelen komen we verder dan wanneer iedereen het voor zichzelf moet uitzoeken. We kunnen samen deze uitdagingaanpakken. In een netwerk heb je áltijd raakvlakken met andere bedrijven en zo kun je elkaar misschien helpen.’ Toekomstbestendig ‘Op dit moment stappen we over op elektrisch rijden. Waterstof is nog ver weg. Ik verwacht dat dit eerst voor transport en logistiek beschikbaar komt en voor ons pas rond 2030. Dat elektrisch rijden is al een uitdaging. Vanwege de netcongestie, maar ook vanwege de kosten. Op dit moment is fossiele brandstof goedkoper dan elektrisch laden. Steeds meer opdrachtgevers vereisen echter wel elektrisch vervoer. Hoe aantrekkelijk dat is als dienstverlener, is vooral afhankelijk van de stroomprijzen nu. Maar ik zie wat we nu doen vooral als een grote stap richting de toekomst. 50% van ons wagenpark is straks elektrisch en het grootste deel is klaar voor de komende 4 tot 5 jaar. In de praktijk moeten we nog finetunen welke wagens we waar kunnen laden. Daarvoor werken we vaak samen met bedrijven die stroom ‘over’ hebben. Samenwerken heeft me sowieso altijd veel gebracht. Je moet groot denken vandaag de dag, dan blijf je vanzelf in beweging.’