‘Wij zoeken graag de samenwerking in de regio’ Semwerkt heeft een scherp oog voor de ontwikkelingen in de digitale wereld die elkaar razendsnel opvolgen en hoort de vragen van de markt luid en duidelijk. Dat doet het performance online marketingbureau met dertig specialisten die altijd bezig zijn om hun kennis te vergroten. Direct nadat Semwerkt tot winnaar van de WBG Groeiparelprijs 2023 werd uitgeroepen, merkte de specialist dat de bekendheid in de regio toenam en daar klanten en nieuwe medewerkers naar refereren. Een mooie bekroning op het werk van het team van online marketing specialisten én waardering voor hun werkwijze waarbij samenwerking op de voorgrond staat. ‘Bij Semwerkt bedienen we een gevarieerde klantenkring van grote webshops en zowel grotere als kleinere organisa ties, waarvan de meeste klanten van het eerste uur nog steeds klant bij ons zijn. Dat vinden wij het grootste compliment’, vertellen Sun Walenkamp en Robbert Rosdorff, die Semwerkt in 2014 hebben opgericht met de ambitie om het beste online marketingbureau van boven de rivieren te worden. ‘Daarom voeren we heel bewust een bedrijf waarin we de dingen anders willen doen, omdat we denken dat het beter kan. Wij hebben altijd gezegd: we willen transparant zijn, vertellen wat we doen, duidelijke inzichten geven met heldere rapportages en vooral snel op klanten kunnen reageren. Daar ontbrak het destijds aan.’ West-Friezen onder elkaar Toen Semwerkt bijna tien jaar geleden van start ging, was de dienstverle ning van de online marketing specialist gericht op bedrijven door heel Nederland. Sun: ‘Het was toentertijd ook onze visie om een landelijk opererende partij te zijn. Maar we merken steeds meer dat het zaken doen in de regio veel prettiger is omdat wij echte West-Friezen onder elkaar zijn. We spreken dezelfde taal en we begrijpen de onderlinge “niet lullen maar poetsen” mentaliteit. Juist omdat wij een dienstverlenend bedrijf zijn en de diensten voor onze klanten soms abacadabra zijn, is het ontzettend belangrijk dat wij veel contact met hen hebben. Dit houdt in dat zij eenvoudig bij ons op kantoor kunnen langskomen en dat wij de bedrijven van onze klanten gemakkelijk kunnen bezoeken.’ Gunstig ondernemersklimaat Daarnaast ervaart Semwerkt dat Noord-Holland Noord een gunstig ondernemersklimaat met veel bedrijvigheid heeft. ‘De bedrijven in de regio vinden wij dus heel belangrijk. Omdat we elkaar goed begrijpen, zoeken we graag de samenwerking. Waarom zou je het van ver halen als je elkaar dichtbij kunt versterken? Daarom willen we het Parelschap met de WBG de komende tijd intensiveren. Ook vind ik dat we samen bijvoorbeeld moeten kijken hoe we de mensen van hier, die een goede opleiding hebben genoten en nu naar de Randstad gaan, kunnen terughalen. In deze contreien zijn er genoeg mooie uitdagingen en daar mogen we trots op zijn.’