‘Professionalisering voor een hogere klantwaarde is prioriteit nummer 1’

Het afgelopen jaar stond bij Schadenberg Groep in het teken van nieuwe ontwikkelingen, waaronder de wisseling van de directie. Janne Junior van Excel heeft het algemeen directeurschap overgenomen van Janne van Excel senior. Ronald Bruins is aangetreden als financieel directeur. Voor de nieuwe directie is strategie prioriteit nummer één. ‘Door het optimaliseren van onze interne processen creëren we een hogere klantwaarde, kwaliteit en veiligheid.’

Met de divisies Infratechniek, Dakwerken, Stedegroen, Bouw, Water & Civiel, Vastgoed, Koelemeijer Tuinen, Plaisier en Polytechniek, is Schadenberg Groep een gezond en ambitieus bedrijf. In de afgelopen jaren is een flinke groei gerealiseerd. ‘Met de huidige omvang en de voorziene groei in de aankomende jaren is het nodig om een volgende stap te maken. Onder het motto “de toekomst bouwen we samen” hebben we daarom een strategisch ondernemersplan geschreven om Schadenberg Groep in 2026 stevig verankerd te laten opereren in de gehele bouwkolom’, vertelt Janne van Excel. Om de organisatie in 2026 conjunctuur bestendig te laten zijn, is een aantal speerpunten geformuleerd. ‘Omdat de groep door de snelle ontwikkelingen groeistuipen in de interne organisatie kent, focussen we ons in de aankomende periode op het optimaliseren van de interne bedrijfsprocessen en het behouden, aantrekken en opleiden van competente mensen.’

Professionele organisatie

Anno 2023 heeft Schadenberg Groep zo’n driehonderd werknemers op de payroll, verdeeld over een tiental BV’s. ‘Dat houdt in dat wij een grote speler in de regio zijn. Bij een grote speler hoort ook een professionele organisatie. Het doel van het verbeteren van de interne bedrijfsprocessen is het realiseren van de juiste klantwaarde. Hoe beter het intern op orde is, hoe beter de klant ervaart dat het proces van begin tot eind goed verloopt. Voor een hogere klantwaarde en kwaliteit is het belangrijk om met de verschillende divisies als één groep naar buiten te treden’, zegt Ronald Bruins. Om de groeiambitie te kunnen waarmaken zijn bevlogen vakmensen de belangrijkste schakel. ‘Het hebben, werven en behouden van competente mensen staat daarom ook prominent in het strategisch ondernemingsplan omschreven. Dit betekent uiteraard dat je hen alle aspecten moet bieden die de huidige tijd vereist. Naast een goed salaris en een baan met toekomstperspectief bieden wij volop opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en leuke bedrijfsactiviteiten.’

Veiligheid op 1

Vanuit de campagne Veiligheid op 1 – gericht op het bewustzijn van de noodzaak van veilig werken – en het oogpunt op een integrale uitstraling is recent geïnvesteerd in nieuwe bedrijfskleding. Janne: ‘Ook het bestellen en leveren van onze werkkleding is een intern proces dat we hebben geoptimaliseerd. We zijn niets zonder onze vakmensen buiten die verantwoordelijk zijn voor het primaire proces. Daarom is het cruciaal om hen te faciliteren in de juiste werkkleding die aan alle veiligheidseisen voldoet.’ Schadenberg Groep heeft gekozen voor de bedrijfskleding van Techno-Fashion. ‘Niet alleen onze collega’s uit West-Friesland dragen deze kleding, maar ook de mensen die actief zijn bij onze bedrijven in het Amsterdamse en het Rotterdamse. Bij de divisies Infratechniek, Water & Civiel en Plaisier betreft dit RWS werkkleding die voldoet aan de eisen gesteld door Rijkswaterstaat. De medewerkers van de divisies uit de techniek- en de bouwkolom dragen zwarte kleding met een reflecterend logo en opvallende gele schouders.’

Efficiency-slag

Met behulp van een kleding management systeem is het bestelproces rondom bedrijfskleding, veiligheidsvesten, helmen en veiligheidsschoenen volledig geautomatiseerd. Ronald: ‘Dankzij dit praktische online systeem dat aan ons ERP-systeem is gekoppeld, zijn de administratieve processen versneld. Omdat onze medewerkers voortaan zelf hun werkkleding kunnen bestellen, verloopt dit proces bovendien efficiënter en flexibeler dan ooit. Dit stelt ons in staat om samen met gekwalificeerde mensen in veilige bedrijfskleding met een uniforme uitstraling te bouwen aan de toekomst van Schadenberg Groep.’