De IT Academy Westfriesland heeft de afgelopen twee jaar 270 IT studenten gekoppeld aan West-Friese IT bedrijven en organisaties. In de vorm van fieldlabs werken de studenten op school en op de werkvloer aan uiteenlopende casussen. Bij de start van de IT Academy werden software developers in spe en Business IT en management studenten aan het werk gezet. Inmiddels werkt de academy met meerdere IT studierichtingen samen. De roep om nog meer interessante casussen en IT uitdagingen vanuit het bedrijfsleven is dan ook daar.

‘Kijk, we werken als academy nu bijvoorbeeld samen met de HBO studierichting Applied Mathematics/Data Engineering van InHolland. Zo’n 60 internationale studenten en whizzkids’, vertelt kwartiermaker Danny van Soelen. ‘InHolland  is dolblij met de samenwerking met het bedrijfsleven. Op de werkvloer aan een echte casus werken is voor IT studenten toch een extra dimensie. Maar deze studenten werken niet aan de eerste beste opdrachten. Niet ieder bedrijf doet immers al op niveau aan database management. We zien ook vaak, indien het bedrijf of de organisatie wel stappen maakt met het verzamelen en analyseren van data, dat de datasets nog niet altijd op orde zijn.’

Voor deze applied mathematics studenten zijn we nu op zoek naar passende casussen rond database management of zelfs het bouwen van een applicatie in een database management -bv mysql-  omgeving. De casus hoeft geen hogere wiskunde te zijn maar het zou mooi zijn als de HBO’ers met een goede dataset aan de slag zouden kunnen gaan. Of dat de studenten kunnen meedenken over hoe data optimaal te verzamelen en in te richten.’

Naast software developers, Business IT & Management en Applied Mathematics studenten verbindt de academy ook systeembeheer en cyber security studenten aan opdrachtgevers.

WIN-WIN

‘Voor bedrijven is dat win-win. De studenten werken aan een relevante casus en komen vaak met opvallende inzichten en resultaten. Daarnaast heb je als opdrachtgever IT talent over de vloer en biedt het de kans om een relatie op te bouwen. En op deze wijze draag je als ondernemer en bedrijf bij aan onderwijsinnovatie. De ervaring laat zien dat menig student uiteindelijk een plek vindt bij de werkgever waar hij in een fieldlab heeft meegedraaid.’