Richard Munter, een bekend en vertrouwd gezicht binnen ondernemend West-Friesland, gaat zijn droom achterna. Of beter gezegd: rijdt zijn droom achterna! Ondanks dat zijn bedrijf, de MIEGROUP, als totaalaanbieder van ICT-oplossingen, het in deze coronatijd drukker heeft dan ooit, heeft hij de kans om de dagelijkse leiding in andere vertrouwde handen over te geven om zijn grote wens in vervulling te laten gaan.

Redenen genoeg voor Westfriese Zaken om in Zwaagdijk kennis te maken met de mannen die de dagelijkse leiding van hem over nemen: Joey Smit en Erwin Bakker. Het motto is en blijft (en is misschien wel meer dan ooit van toepassing): Service als vanouds! “We bouwen verder op wat Richard heeft neergezet. Natuurlijk zit hij als eigenaar en directeur ook nog steeds aan het stuur, alleen wat meer op afstand.”

Het gaat goed met de automatiseerder uit Zwaagdijk. Daarom kan Richard met een gerust hart de leiding van zijn bedrijf (en dat blijft het vooralsnog) overgeven om zijn andere grote droom waar te maken: hij verruilt de digitale snelweg voor het asfalt om vrachtwagenchauffeur van zijn eigen transportbedrijf te worden. Iets waar hij als kind, met een Scania-poster boven zijn bed, al van droomde. Hij kan nu zijn droom waarmaken dankzij een sterk team dat de continuïteit en kwaliteit van de MIEGROUP blijft waarborgen.  

Juist in deze moeilijke tijd onderscheidt de MIEGROUP zich als totaalaanbieder van ICT-oplossingen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat bedrijven, met steeds meer personeel dat thuis moet werken, door kunnen draaien. Deze situatie zorgt voor extra vraag naar automatisering en installaties. En dan kom je al gauw terecht bij een specialist die vakmanschap combineert met service en creatief meedenken. Want standaardoplossingen zijn er vaak niet.

“Nu komt het eropaan dat je laat zien wat je in huis hebt”, zegt Joey Smit (26). In de dagelijkse leiding van de MIEGROUP gaat hij als hoofd ICT met bedrijfsleider Erwin Bakker (40) een belangrijke rol spelen. Joey begon als jong broekie van 16 als stagiair bij het bedrijf dat Richard in 2002 startte. Hij kwam als netwerkbeheerder jarenlang bij ondernemingen over de vloer en die ervaring is van grote waarde in zijn nieuwe rol. Hij weet vanaf de werkvloer waar hij over praat. Veel klanten kennen hem al: “Ik ben natuurlijk geen nieuw gezicht voor de klanten omdat ik zelf degene ben die altijd op locatie kwam. Dat geeft ook continuïteit.”

Erwin was voor zijn overstap naar MIEGROUP bedrijfsleider bij Deen en vult met zijn managementachtergrond Joey perfect aan bij het aansturen van de onderneming: “Dat MIEGROUP een geweldig bedrijf is om voor te werken, komt mede door de service. Ik weet heus wel dat elk bedrijf dat van zichzelf vindt en zegt, maar hier is het echt zo. Klanten betalen per apparaat een vast bedrag per maand of jaar. Wij zorgen ervoor dat het blijft werken. Punt. Of we dat nou op afstand moeten doen of langskomen, maakt niet uit. De voorrijkosten, alles zit er bij in. Kan je niet printen? Wij lossen het op. Al moeten we er tien keer voor langskomen. Dat doen we allemaal voor hetzelfde, vaste bedrag.”

MIEGROUP is in het hele land actief voor onderwijsinstellingen, stichtingen, het MKB, groot zakelijke bedrijven en steeds meer particulieren. Joey: “Je ziet een verschuiving van vaste servers naar werken in de zogenoemde cloud. Waar er internet is, kun je werken. Dat maken wij helemaal in orde.” Erwin: “Ondernemers vragen ook steeds meer om de werkplekken van hun werknemers Arbo-technisch in orde te maken. Niet iedereen heeft thuis een goed bureau met een goede stoel en het scherm aan een beugel. Nou leveren wij geen bureaustoelen, maar natuurlijk geven we ook advies als we toch die printer en computer moeten leveren en installeren. De cloud wordt steeds belangrijker in de bedrijfsprocessen. Iedereen is zo met elkaar verbonden en daardoor draaien bedrijven eigenlijk ongestoord door.”

Digitaal vergaderen

Voor velen al gewoon in deze coronatijd is dat er steeds meer digitaal wordt overlegd, met programma’s als Zoom en Teams. Joey: “Je ziet inderdaad enorme verschuiving naar online meetings. Uiteraard faciliteren we daar ook in. Er ontstaan ook nieuwe vragen. De webcams waren niet aan te slepen. Er is ook behoefte aan het compleet in beeld brengen van mensen die met elkaar in één ruimte zitten als ze digitaal vergaderen met mensen ergens anders. Dat vraagt ook weer speciale microfoons en camera’s die hun werk blijven doen, wie er ook spreekt. Al dat soort oplossingen leveren we.” Erwin voegt toe: “Het draait in coronatijd erg om (remote) werkplekken installeren en beheren, maar dat is lang niet het enige wat we doen. Ook in deze tijd moeten onze installateurs bij de klanten komen en veilig werken. Dat vraagt om ambachtelijkheid en oplossingsgericht denken om de veiligheid voor iedereen te waarborgen. En dat lukt. De vraag naar draadloos neemt ook toe doordat mensen meer afstand houden op kantoor. Dat gaat niet als je allemaal in het zelfde contact in de muur moet inloggen. Met een dekkend Wifi-netwerk door het hele pand kan de ruimte veel beter worden benut.”

Erwin en Joey hebben er zin in. Erwin: “Wij gaan niet rustig op de winkel passen maar bouwen door op wat Richard heeft neergezet. Dat betekent blijven leren en het steeds beter willen doen. Onze klanten verdienen dat. Helemaal in deze tijd. Het is heel dankbaar werk dat we deel mogen uitmaken van de continuïteit van andere ondernemingen.”

Meer weten over de service van MIEGROUP, kijk op miegroup.nl

Geef een reactie

About The Author