‘Boekhouder vergokt geld van de baas!’ Met enige regelmaat duiken dit soort krantenkoppen weer op. Hoe is het toch mogelijk dat niemand binnen de organisatie het in de gaten heeft gehad. Vaak is het al langer aan de gang. Heeft iedereen teveel vertrouwen gehad in die aardige man/vrouw die veel verstand van cijfers heeft. Bovenstaand voorbeeld is vanzelfsprekend maar van toepassing op een kleine minderheid. Maar naast fraude leidt ook het onbewust maken van fouten tot financiële- en/of imagoschade voor een bedrijf en dit komt helaas veel vaker voor. Om dit te voorkomen is een goede controle nodig. Daarbij zijn een goede administratieve organisatie en interne beheersing van cruciaal belang. Het betekent niet alleen dat u controle heeft over de processen en de daarbij behorende risico’s, maar dat u tevens duidelijkheid schept voor iedereen binnen uw organisatie. Een goede administratieve organisatie levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van uw onderneming, maar zorgt er ook voor dat er een duidelijk inzicht ontstaat in de bedrijfsprocessen. Daardoor heeft u meer grip op uw bedrijf en zult u zich met een gerust gevoel op uw dagelijkse werkzaamheden kunnen richten. Wij van Company Assistance Nederland hebben ervaring in risicobeheersing en willen u daarin graag adviseren en ondersteunen. Roelof Roos MBA