Lang bleef Hoorns jongste bedrijventerrein ’t Zevenhuis vrijwel leeg. De komst van een Multi Traffic Point kan wel eens het keerpunt worden. AVIA Marees durft het aan om te investeren in een uniek concept dat alles gaat bieden wat de (zakelijke) automobilist nodig heeft. Alle reden voor een vraaggesprek met directeur Dick Jan Marees over de oorsprong van het familiebedrijf, de toekomst op ’t Zevenhuis en de grote plannen voor Hoorn. Terwijl even verderop in Medemblik een gloednieuw AVIA-tankstation met autowasserij wordt gebouwd, is ook het werk op ’t Zevenhuis al in volle gang. Een hypermodern tankstation moet dit jaar al goed zichtbaar langs de N23 verrijzen. Daarna volgt de spectaculaire overdekte wasstraat waar honderd auto’s per uur glanzend uitkomen en de klant lekker rustig zijn auto van binnen kan schoonmaken. Er volgen diverse soorten restaurants – van fastfood tot à la carte – en is het de bedoeling dat het autoresort wordt gecompleteerd met een hotel. Ergens in het gesprek is Dick Jan Marees te bescheiden om de vraag te beantwoorden of hij zich ziet als de zwaluw die de zomer op ’t Zevenhuis aankondigt. Op de vraag of grote bekende foodketens zich op het terrein gaan vestigen, kan hij nog geen antwoord geven: ‘Er vinden met verschillende partijen gesprekken plaats. Het is te vroeg om namen te noemen. Eerst moet de indeling van het terrein echt goed voelen en dat is nog niet zo eenvoudig met de uiteenlopende eisen en wensen van de diverse partijen.’ Wat is de oorsprong van het familiebedrijf Marees? ‘We begonnen ooit met het leveren van huisbrandolie aan particulieren en bedrijven, een markt die allang niet meer bestaat. Daarna volgde de agrarische sector. In 1980 opende Marees het eerste geautomatiseerde tankstation. Uiteraard in Julianadorp, waar het allemaal begon met de oliehandel van mijn overgrootvader. “Tanken zonder geld op zak”, was de slogan en dat is zo gebleven. Later nam mijn vader het bedrijf over van mijn overgrootvader. De tankstations maken nu ongeveer de helft van onze bedrijfsactiviteiten uit, de rest is nog steeds oliehandel.’ En nu dan grote plannen in Hoorn. Waarom? ‘Zevenhuis is een bedrijventerrein met een “centrum kavel” waar meer dan alleen een tankstation is toegestaan. Op die locatie zie ik grote mogelijkheden omdat het aan de N23 ligt. De weg die straks Alkmaar met Zwolle verbindt wordt een belangrijke doorstroomweg, van oost naar west in Noord-Holland, maar ook naar het oosten en noorden van Nederland en daarbuiten. Er komt straks veel meer verkeer langs. Zevenhuis wordt de poort van oostelijk West-Friesland. Het wordt meer dan alleen een tankstation; een aantrekkelijk gebied waar je ook prettig kunt verblijven.’ Wat is de visie achter het Multi Traffic Point? ‘In de kern: mensen komen niet naar je toe om alleen maar de tank vol te gooien. Om attractief te zijn, moet je nu – maar zeker in de toekomst – meer aanbieden op één locatie. We hebben veel kleine benzinestationnetjes in Noord-Holland, in kleine dorpen. Die worden langzamerhand minder levensvatbaar. Mensen komen straks naar ‘t Zevenhuis voor een zakelijke afspraak, om een hapje te eten en om hun auto te wassen en te tanken. Andersom mag natuurlijk ook. Kom je voor het ene dan pak je het andere ook mee, dat is in essentie de visie die erachter zit. We hebben een perceel gekocht van dik 17.000 vierkante meter en daar kun je heel wat op kwijt, veel auto’s vooral. Er moet voor de gasten van de eetgelegenheden voldoende parkeergelegenheid zijn om de auto kwijt te kunnen. Het moet een interessante plek worden om naar toe te komen, met alleen brandstof kun je je niet onderscheiden. Om de klant te verleiden heb je tegenwoordig veel meer nodig dan alleen een tankstation.’ Is er al begonnen met de aanleg? ‘Jazeker. Momenteel wordt er een laag zand aangebracht. Zodra de ondergrond gestabiliseerd is, beginnen we na de bouwvak met het tankstation. De andere gebouwen volgen dan vanaf 2018. Voor een investeerder, in bijvoorbeeld het hotel, is het heel belangrijk dat ze zien dat er al loop in zit.’ Bent u op ’t Zevenhuis de zwaluw die de zomer laat komen. Volgen er nu meer bedrijven? ‘Hahahahahaha! Ik ben erg enthousiast over het industrieterrein. Inmiddels is de crisis voorbij en gaat het weer los. Iedereen is op zoek naar ruimte. Ik denk dat ik op het goede moment ben ingestapt want ik merk dat er heel veel belangstelling is om bij ons op het terrein te komen. Dat geeft natuurlijk een comfortabel gevoel. Ik wil mezelf ook niet groter maken dan ik ben, maar ik geloof dat deze functie wel heel belangrijk kan zijn voor de verdere ontwikkeling van dit gebied. Ik ben dus optimistisch over ’t Zevenhuis maar ook trots dat ik deze uitdaging mag aangaan. Maar dé zwaluw? Laten we het hopen.’