Westfriezen staan bekend om hun nuchterheid. Ook als ze (succesvolle) ondernemers zijn. Een ondernemersprijs winnen is een mooie erkenning, maar is vooral een aanzet tot meer. Om je ambities waar te maken en groter te groeien. Oud winnaars Social Blue en Abovo Media vertellen wat het winnen van de prijs voor hen betekende én over waar ze nu staan. Vanaf nu gaat ‘ie door het leven als de WBG Westfriese Groeiparel, maar de afgelopen 17 keer werden de meest innovatieve groeidiamanten van het Westfriese bedrijfsleven geëerd met de WBG Runner Up Prijs. Abovo Media won de prijs in 2005, toen het bedrijf zo’n 6 jaar bestond. Marinus Zoutendijk: ‘In die tijd hoorde je eerst dat je bij de laatste drie zat, waarna de jury op bezoek kwam. Vervolgens werd je 2 maanden voorafgaand aan het Gala gebeld dat je gewonnen had, maar mocht je dat aan niemand vertellen. Kees en ik konden het dus alleen samen delen. Tijdens het Gala was het vervolgens feest voor het personeel en iedereen die het ons gunde, maar voor ons was het nieuwtje er een beetje af. Toen ik zelf in het bestuur kwam, heb ik dat snel veranderd. Nu is het voor iedereen een verrassing tot de avond zelf.’ Erkenning, trots en aantrekkingskracht Kees Verbeek: “De prijs was leuk qua aandacht. Je staat toch een korte periode regionaal in de picture.” Marinus: ‘Iedereen wil zakendoen met winnaars. Voor onze klanten was het een bewijs dat we goed en serieus bezig waren. Dat kun je zelf wel zeggen, maar als een jury dat zegt, is dat toch anders. Daarnaast was het een hele mooie opsteker voor ons personeel.’ Social Blue is eind 2013 gestart. Toen het bedrijf in 2016 de WBG Runner Up Prijs won, was dat een boost voor het hele bedrijf. Tim Roemer: ‘In die tijd hadden we 40 man in dienst, waarvan meer dan de helft uit Westfriesland kwam. Het was een stukje erkenning uit eigen regio, maar werkte ook voor onze naamsbekendheid. Toen werkten we al heel veel buiten de regio, dus voor onze klanten maakte het niet veel verschil. Ons team echter, was heel erg trots. Veel mensen hadden geen idee dat zo’n bedrijf in online marketing gewoon in Hoorn zat. Mensen zeiden vaak dat ons type bedrijf in Amsterdam thuishoorde, maar wij wilden het hoofdkantoor in het mooie Hoorn houden. De prijs leverde heel veel open sollicitaties op van talent uit Westfriesland. Dat heeft weer bijgedragen aan onze groei.’ Groeien op Westfriese bodem De WBG-prijs voor ‘aanstormend talent’ is voor bedrijven die het ver kunnen gaan schoppen in hun branche. Dat is beide oud-winnaars meer dan gelukt. Tim: ‘Het is extreem hard gegaan. Inmiddels hebben we bijna 250 werknemers op 11 kantoren in 9 landen. Onze ambitie was om wereldleider te worden in online lead generatie. Bedrijven in contact brengen met potentiële klanten via een no cure, no pay constructie. We zijn hard op weg om die nummer 1 te worden. Wie weet winnen we in de toekomst dan ook nog de Rabobank West-Friesland Méér Prijs. In 2016 hebben we plannen gepresenteerd aan de jury van het Gala en inmiddels is 90% van die plannen uitgekomen. Toch staan we nog steeds voor de Westfriese nuchterheid. Die heeft ons veel gebracht. Onze kantoren staan onder andere in Canada, Australië en Engeland en we hebben zo’n 40 verschillende nationaliteiten in dienst, maar we zijn trots op onze Westfriese roots.’ Kees: “In 2014 wonnen we de Rabobank West-Friesland Méér Prijs, maar in datzelfde jaar wonnen we ook de Ondernemersverkiezing Noord-Holland, de High Growth Awards én de Gouden FD Gazellen. Op een gegeven moment durfden we er niets meer over te delen. Maar de prijzen waren wel een erkenning voor de groei die we doormaakten.” Marinus: ‘Groei is bij ons met hoofdletters geschreven. Het is essentieel voor wat we doen. We willen voor onze klanten altijd de beste deals sluiten tegen de beste condities en daarvoor heb je volume nodig én de beste mensen. Kees en ik hebben altijd de ambitie gehad de grootste speler in ons marktgebied te worden. Daarvoor moet je blijven ontwikkelen en innoveren. Ons personeel is altijd in opleiding en onze systemen worden continu vernieuwd. Zo konden we ook doorgaan tijdens de economische crises. De flexibiliteit en wendbaarheid van ons team houdt ons jong. Onze branche verandert continu en daarin moet je kunnen meegaan. Dat dat lukt is een compliment voor ons hele team.’ Ambities als drijvende kracht Tim: ‘Aan de ene kant voelt het alsof we nog steeds aan het begin staan. We willen de komende 5 jaar nog zeker 6 of 7 keer groeien. We hebben nog 30 functies open staan en zijn altijd op zoek naar talent. In Hoorn werken bijna 100 medewerkers. We hebben bewezen dat een bedrijf in ons vakgebied internationaal toonaangevend kan worden vanuit Westfriesland. Toch werken we weinig meer voor klanten in de regio, maar meer voor landelijk en internationaal actieve klanten. We zijn mede daarom begonnen met de rebranding van Social Blue naar Leads.io, die dit jaar zal worden afgerond. Deze naam past beter bij de ambitie die we hebben om de wereldleider te worden op het gebied van leadgeneratie.’ Kees: “Dit jaar willen we fors groeien. Minimaal 20% in omzet. Dat kan alleen als we generalist zijn en daarnaast specialist in ons vak. We leveren een totaaloplossing. On- én offline, inkopen én zelf produceren. We kunnen je hele strategie uitwerken. We willen in alles laten zien wat we waard zijn. Als je levert, krijg je ook weer leads toegespeeld. We hebben een groot sales apparaat dat iedere dag bij bestaande en nieuwe klanten komt.” Marinus: ‘Onze concurrenten houden ons scherp. We zetten intern steeds de beste mensen op de juiste plek. We hebben een eigen academy waarin we jong talent opleiden. Op de werkvloer werken ze samen met ervaren collega’s, zodat ze elkaar kunnen versterken. Tegelijkertijd willen we geen doorloophuis worden. We hebben collega’s die al sinds 2001 bij ons werken. En we hebben veel jubilea. Dat is wel een bevestiging dat we iets goed doen als werkgever.’ Het belang van de Groeiparel Marinus: ‘De WBG Westfriese Groeiparel, maar ook de Rabobank West-Friesland Méér Prijs zijn een fijne erkenning. Als ondernemer zit je in je eigen flow. Je bent aan het bouwen aan je bedrijf en staat niet zo stil bij de prestaties die je levert. Het is goed dat het zo zichtbaar wordt gemaakt. Dat je gewaardeerd wordt.’ Kees: “Het Westfries Ondernemersgala is het grootste netwerkevent in de regio. Het is goed om iedereen daar te zien. Het blijft een leuke avond om weer eens bij te praten met elkaar.” Tim: ‘Een ondernemersprijs, zoals de WBG Westfriese Groeiparel is heel belangrijk voor groeiende bedrijven. Het is een positieve zet in de rug. De bevestiging dat je goed bezig bent. En het helpt je dus bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Er zijn zoveel mooie bedrijven in de regio waar mensen geen benul van hebben. Daar liggen veel kansen. Het vinden van goede mensen is heel lastig tegenwoordig en dat zet de rem op je groei als bedrijf. Juist daarom is het goed om jezelf in de kijker te spelen. Nomineer jezelf of laat je nomineren. Laat zien dat je er bent en wat je doet. Trek mensen naar je toe. Daardoor kun je verder groeien.’