Transportbedrijf Van Straalen De Vries heeft zich als Parelbedrijf aangesloten bij de WBG. Het bedrijf is in 2004 ontstaan door het samengaan van transportbedrijven Van Straalen en De Vries. Met het hoofdkantoor in Zwaagdijk-Oost is het een grote werkgever geworden met ruim 700 personeelsleden, meer dan 460 trucks verdeeld over acht vestigingslocaties in Nederland en één in Spanje actief met o.a. agrarisch transport, winkeldistributie, palletvervoer en warehousing. Sjaak de Vries, derde generatie van het familiebedrijf net als zijn compagnon Rober van Straalen, ziet dat de bereikbaarheid in de regio door de nieuwe Westfrisiaweg flink is verbeterd. “Door de tweebaansweg is de A7 een stuk beter te bereiken.” Maar ook daar loopt het verkeer nog wel eens vast en blijft de A7 een kritiekpunt. Sjaak: “Nu in deze coronatijd is er een goede doorstroming, maar bij het afsluiten van de weg na een ongeluk zijn de alternatieven beperkt.” Houtribdijk Daarmee doelt hij ook op de uitwijkmogelijkheid via de Houtribdijk. “Almere wordt steeds belangrijker als transport hub. Lidl verhuist haar enorme DC in Zwaag niet voor niks naar Almere. Maar nu moeten al die vrachtwagens voor Noord-Holland Noord de andere kant op de dijk over. Met één rijbaan en het steeds onstuimiger wordende weer is dat voor vrachtverkeer een risico. Bij een hevige storm kan de dijk worden afgesloten voor vrachtverkeer. Dat is voor ons als transportbedrijf een kostbare zaak. Omrijden kost tijd en daarmee geld.” Volgens Sjaak is een veilige tweebaansweg voor iedereen van belang, maar zeker ook voor de agrarische en bloembollen sector hier in West Friesland. “De kans op ongelukken zal hierdoor een stuk verminderen, waarbij dan niet de gehele dijk moet worden afgesloten.” De transportsector blijft ook in beweging. Door de overstap naar Euro 6 rijden er veel minder vervuilende vrachtwagens, wat weer goed is voor het milieu. “Wij zijn ook al ruim 5 jaar actief met elektrisch transport, mede ook met het oog op het verbod op co2 uitstoot in de binnensteden.” Sjaak denkt dat het vervoer over de weg niet zal afnemen, mede omdat vervoer per trein of boot voor veel goederen geen goed alternatief is. “Wij zijn als sector vooral gebaad bij een goede en veilige doorstroming.” Hij denkt dat de techniek daarbij kan helpen. “Geef een vrachtwagen langer groen bij doorgaand verkeer, creëer een slimme soort groene golf. Het afremmen en optrekken van een zwaar beladen vrachtwagen kost veel brandstof en daarmee uitstoot.” Heeft hij ook lokaal nog een wens? “De rotonde hier bij de WFO lijkt op sommige momenten een bottleneck. Een extra aansluiting direct op de Westfrisiaweg zou een uitkomst zijn.”