‘Prachtige waardering voor het merk dat we samen neerzetten’

Met de gedachte dat je chocolade en patisserie niet alleen proeft maar ook moet ruiken en zien, openden Menno Spataro en zijn partner Gerolt Tonkes in juni 2019 de deuren van Spataro Chocolaterie & Patisserie. Na twee jaar lang schaven aan de perfecte formule, was hun high-end winkel waar de beleving van chocolade en patisserie centraal staat en waar diverse zintuigen samenkomen een feit. Een gouden greep die al snel naar meer smaakte. De nominatie voor de WBG Westfriese Groeiparel is daarom zeer toepasselijk.

Zodra je de winkel aan de Nieuwstraat in Hoorn binnenkomt, ruik je de rijke geur van chocolade en springen de kleurrijke presentaties van chocolade en patisserie op de toonbank direct in het oog. In de comfortabele lounge kun je je smaakpapillen onder het genot van een kopje Illy Caffè of thee van Dammann Frères verwennen met je favoriete lekkers. ‘De passie waarmee ons enthousiaste team van vakmensen dagelijks aan het werk is om de klanten de mooiste, lekkerste en beste beleving te geven, is ook een belangrijk ingrediënt voor het succes van ons concept’, vertelt Menno Spataro met een glimlach. 

Passie voor patisserie

Al vanaf zijn veertiende jaar heeft hij een enorme passie voor patisserie. Tegenwoordig mag Menno zich tot de beste patissiers van Nederland rekenen. Dat heeft zich in 2014 al bewezen toen zijn werk werd bekroond met een van de meest prestigieuze patisserieprijzen. Door deze fantastische erkenning van de Gouden Gard heeft hij zelfs een taart voor prinses Beatrix mogen maken. Ook heeft Menno gewerkt met Nederlandse toppatissiers van Huize van Wely in Noordwijk en De Patissier van Oegstgeest. Voor zijn werk als freelance-chef en adviseur is hij de hele wereld overgevlogen. Een geweldige periode, maar in 2017 ontstond de wens voor een eigen winkel in hartje Hoorn, die twee jaar later in vervulling ging. Na de opening wist Spataro zich al gauw te onderscheiden door haar uitstraling, exclusiviteit en herkenbaarheid. Het luxe assortiment werd in korte tijd ongekend populair onder consumenten en zakelijke klanten.

Hypermoderne productiefaciliteit

‘Al na een jaar ontstonden de plannen om uit te breiden met een productiefaciliteit. Omdat onze werkzaamheden een enorme vlucht namen werd dat ook een vereiste. Op een oppervlakte van slechts 40 m2 stonden we met zes chefs te werken. Elke week maakten we het complete assortiment opnieuw omdat we nauwelijks opslagruimte hadden. Maar het was niet eenvoudig om een financiering rond te krijgen voor onze uitbreidingsplannen omdat we nog maar een jaar bestonden’, zegt Gerolt Tonkes. ‘Uiteindelijk wisten we de bank met ons doorzettingsvermogen te overtuigen en vonden we op Zevenhuis de perfecte locatie. Compleet met hypermoderne productieruimtes voor de chocolaterie en patisserie, riante koelcellen, aangename kantoorruimtes en een sfeervolle spreekruimte.’ Het fonkelnieuwe bedrijfspand van maar liefst 600 m2 biedt ook alle ruimte voor het groeiende team. Menno: ‘Op dit moment werken we met een hoofdchef chocolatier, een hoofdchef patisserie en daaronder allemaal andere chefs, storemanagers, winkelmedewerkers en mensen op de afdeling administratie. Ik hang erboven om iedereen te begeleiden en buig me over de productontwikkeling. Gerolt houdt zich samen met een team van medewerkers bezig met finance, uitbreiding en het zakelijke gedeelte.’ 

Toonaangevende samenwerkingen

Om de business to business markt een impuls te geven, heeft het Spataro-team zich in de afgelopen periode extra gefocust op het ontwikkelen van relatiegeschenken. Dit heeft geleid tot samenwerkingen met toonaangevende partijen zoals Lengers Yachts en Gassan Diamonds. ‘Ook hebben we de automotive-branche benaderd. Voor onder andere Dusseldorp BMW, Ekris en Kareltrans hebben we afleverpresentjes ontworpen. Klanten die hun nieuwe auto ophalen, ontvangen een luxe box met daarin de autosleutel, de autopapieren en een doos met customized bonbons’, vertelt Menno glunderend. Als exclusive partner van het Waldorf Astoria Amsterdam is Spataro trotse leverancier van de bruidstaarten en humanities op de kamers van dit mondaine vijfsterrenhotel. Voor de luxury menswear store Oger is een uniek relatiegeschenk ontwikkeld in de vorm van de kenmerkende Oger-kledinghanger. ‘Deze bestaat uit vijf bonbons die zijn bereid met Italiaanse streekproducten zoals Piemonte hazelnoten, Ligurië koffie en limone Siciliano. De verschillende smaken symboliseren een reis door het modeland. Een fles champagne uit het Oger-gebied maakt het geschenk compleet.’

Statement flagshipstore

Er is nóg een factor waarom Spataro een terechte genomineerde is voor de WBG Westfriese Groeiparel. Op 10 juni werd in het gezelschap van tout Amsterdam de nieuwe vestiging aan de Cornelis Schutstraat feestelijk geopend door niemand minder dan Kitty en Benno Leeser van Gassan Diamonds. De flagshipstore met een oppervlakte van 150 m2, heeft met een uitnodigende lounge en een champagnekelder met de mogelijkheid tot proeverijen een statement uitstraling die je omarmt met een en al smaak en beleving. ‘Onze droom om ook de straten van Amsterdam Oud-Zuid Spataro-oranje te laten kleuren, is hiermee in vervulling gegaan. We zijn dan ook ongelooflijk trots om genomineerd te zijn voor de WBG Westfriese Groeiparel. Het is een prachtige waardering vanuit de regio voor het merk dat we als team neerzetten.’ 

​​spataro.nl