REGIO – Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. Een kwart van de websites van de MBK’ers is ouder dan 5 jaar. Daarnaast is meer dan de helft van de websites niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Hierdoor zijn de websites slecht vindbaar. Dit blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

Uit de eerste MKB Online Monitor (juli 2013) bleek dat 37% van het MKB binnen twee jaar wilde investeren in een nieuwe website. Deze trend lijkt door te zetten. ‘Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47%). We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak,’ aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38% aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. ‘Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vragen om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar 18% en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar 11% in de komende 2 jaar. Er ligt hier voor ons dus een mooie kans’, vervolgt Hoekstra.

Weinig actief
Ondernemers zijn nog weinig actief met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites als detelefoongdis.nl, LinkedIn en Facebook. Ook dit heeft als gevolg dat de MKB’ers nog onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een wisselend beeld van het bedrijf ontstaat. Zo wordt op de ene site wel de dienstverlening van het bedrijf uitvoerig beschreven, terwijl deze op een andere website onderbelicht is.

Helft Nederlands zoekt via Google
Volgens Hoekstra zoeken ondernemers advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Het is voor ondernemers lastig om een keuze te maken uit verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Zo wordt Google Places door nog maar 7 procent van de ondernemers actief ingezet om gevonden te worden, terwijl bijna de helft van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.

MKB Online Monitor
De MKB Online Monitor is in opdracht van DTG uitgevoerd door TNS Nipo onder meer dan 1.000 ondernemers in het MKB in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. De MKB Online Monitor werd in juli vorig jaar voor het eerst gepubliceerd. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers in dienst. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Geef een reactie

About The Author