Sinds de grote revitalisering in 2009 is bedrijventerrein Hoorn 80 steeds meer uit de schaduw getreden. Verduurzaming en veiligheid zijn belangrijke onderwerpen voor de ruim 160 bedrijven die er gevestigd zijn. Joop van der Wal (Trainingscentrum Crescendo) en Michiel de Groot (De Groot Reclame) zijn positief over de koers die het terrein vaart.

De Groot Reclame zit al sinds 1980 op Hoorn 80. Michiel: ‘Ik zit er zelf korter, maar ik heb het terrein wél zien ontwikkelen. Je ziet overal dat er is opgewaardeerd. Er is meer groen en de wegen en de openbare ruimte zijn netter. Veel bedrijven hebben hun pand verduurzaamd of zijn daarmee bezig. Er zijn er altijd een paar die niet meedoen, maar dat heb je overal.’ Trainingscentrum Crescendo zit sinds 2018 op het terrein. Joop: ‘Mijn vader had hier in de jaren ’80 al een bedrijf. Toen was het nog het beloofde land. Dé plek waar de industrie van Hoorn moest groeien. Dat veranderde later. Ik was wat sceptisch over vestiging op Hoorn 80, ook vanwege de bereikbaarheid. Maar ik ben nu enorm gelukkig dat we hier zijn. Het terrein ziet er top uit, wordt goed bijgehouden en het is veiliger.’

Minder overlast, meer veiligheid

Michiel: ‘Het is echt beter geworden sinds Parkmanagement het terrein beheert. Vooral rondom de beveiliging. De camera’s die overal hangen en de collectieve surveillance. Je merkt er weinig van, maar je weet dat het er is. Dat geeft een fijn gevoel. Er is ook minder criminaliteit op het terrein. Alleen ’s avonds merk je dat er soms hard wordt gereden.’ Joop: ‘De camerabewaking vind ik erg prettig. Als er iets aan de hand is, gaat iemand even kijken die het terrein kent. Je hoeft niet steeds zelf heen. Dat levert nachtrust op. Dan heb ik overdag energie om mijn werk te doen en nieuwe initiatieven te bedenken.’

De kracht van Parkmanagement

Michiel: ‘Ik vind het fijn dat je bij Parkmanagement een vast aanspreek[1]punt hebt. Zij zijn onze belangenbehartiger richting, bijvoorbeeld, de gemeente. Dingen die niet goed gaan worden eerder gemeld. Anders kost het mensen vaak te veel tijd en laten ze het erbij zitten.’ Joop: ‘Als er wat is, kunnen we bellen en Parkmanagement regelt het. Ze fungeren als een soort vereniging die ook regelmatig dingen organiseert. Bedrijven vinden elkaar zo terug. Uiteindelijk moeten we samen Hoorn 80 aantrekkelijk houden. Je moet het met elkaar dragen.’

Lekker blijven zitten

Michiel: ‘Hoorn 80 is een fijn bedrijventerrein. We hebben brede wegen, veel parkeergelegenheid en echt de ruimte. Niet ieder hoekje is volgebouwd. Wij zitten hier tussen onze klanten en dat is een belangrijke reden om hier te blijven zitten.’ Joop: ‘Het terrein is goed verzorgd. Er wordt gestrooid, grasgemaaid, gesnoeid. Klanten uit het hele land geven complimenten over hoe het er hier uit ziet. Als ik zelf bij klanten op locatie komt, is het op sommige bedrijventerreinen echt een zootje. Dat zie je bij ons niet. En daar ben ik best trots op.’

Jezelf laten zien

Joop: ‘Ik zou zelf wel meer willen doen om ons gezamenlijk te presenteren aan bijvoorbeeld werkzoekenden en schoolverlaters. Zelf neem ik regelmatig deel aan bedrijfcontactdagen, om ons bedrijf te presenteren aan de arbeidsmarkt. Zéker als het gaat om technisch personeel, is daar een wereld te winnen. We zouden dat als bedrijven[1]terrein ook moeten doen. Met een soort collectieve open dag. Dat doen ze in de Beemster ook ieder jaar. Mensen kunnen dan een rondje rijden op het terrein en zien wie er allemaal zitten. En als bedrijven kunnen we allemaal een eigen presentatie houden. Daar zou Parkmanagement ook iets in kunnen betekenen.’