‘De vier meest gehoorde excuses van ondernemers’

“Mijn bedrijf is heus niet interessant voor cybercriminelen”. Dat argument horen we van veel ondernemers als excuus om geen maatregelen te nemen voor hun digitale weerbaarheid. Helaas voor hen is dat niet helemaal het geval. Het gaat cybercriminelen misschien niet om de bestanden zelf, maar wel om de waarde die die bestanden voor het bedrijf heeft.

Iedereen kent ondertussen wel de gevaren van cybercrime, alleen blijft het handelen nog vaak achter. Veel ondernemers onderschatten de impact van een hack. Financieel kan dit grote gevolgen hebben, door herstelschade, verlies van omzet, imagoschade, klantverlies enz.. 60% van de bedrijven gaat binnen 2 jaar failliet. Maar ook bij medewerkers zorgt een hack vaak voor extra werkdruk en stress. Met alle negatieve gevolgen van dien.

Om misverstanden te voorkomen delen we de vier meest gehoorde excuses:

1. “Mijn IT leverancier regelt de cybersecurity”

In veel gevallen is de IT-leverancier verantwoordelijk voor een goed functionerend netwerk en levert firewalls, computers, printers, software, back-up faciliteiten e.d.. Maar zonder goede afspraken is het niet vanzelfsprekend dat de IT-leverancier ook verantwoordelijk is voor de cybersecurity. Een onderhoudscontract heeft vaak betrekking op het geleverde netwerk, maar betekent lang niet altijd dat de security ook wordt onderhouden. Maak goede afspraken met je IT-leverancier zodat je zéker weet dat je cybersecurity op orde is.

2. “Mijn data staat in de cloud”

De cloud is niet veiliger dan lokale opslag, aangezien je contact maakt met de cloud vanuit je eigen omgeving. En ondanks dat bedrijven zoals Microsoft, Google, Exact, Afas er alles aan doen om jouw data te beschermen is een goede security van je eigen omgeving dus nog steeds belangrijk. Let ook goed op als je samenwerkt met kleinere onbekende cloudproviders, die soms met weinig inspanning jouw data beheren. Voor cybercriminelen zijn deze bedrijven gewilde targets.

3. “Bij mij valt toch niets te halen”

Het gaat niet om jouw bedrijf, het gaat erom dat cybercriminelen ergens binnen willen komen. Met geautomatiseerde software en phishing campagnes ‘hengelen’ ze in grote aantallen in de hoop dat er ergens een bedrijf aan de haak blijft hangen. Daarbij gaat het de cybercriminelen niet om de bestanden zelf, maar om de waarde die de bestanden voor jouw bedrijf hebben. En hoeveel je bereid bent te betalen om weer toegang te krijgen tot de bestanden.

4. “Wij bewaren of verwerken helemaal geen persoonsgegevens”

Ongemerkt sla je als bedrijf veel data op. Van klanten, leveranciers, contactpersonen, bedrijfsgegevens, financiële gegevens e.d.. Maar ook personeelsgegevens zoals NAW-gegevens, IBAN nummers, burgerservicenummers en kopie paspoorten. Een datalek kan ervoor zorgen dat deze gegevens worden gestolen en online worden verhandeld. Naast de reputatieschade die je als bedrijf oploopt, is er ook het risico voor een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens waar je het datalek moet melden.

Neem geen onnodig risico en zorg dat je bedrijf digitaal weerbaar is tegen cybercrime. Het toepassen van enkele basismaatregelen zorgt vaak al voor een snelle verbetering van je digitale veiligheid.

CyberVeilig Westfriesland helpt bedrijven met digitale veiligheid. Zodat je bedrijf beter is voorbereid op een cyberaanval en je minder risico loopt slachtoffer te worden van een cyberaanval. Ben je benieuwd hoe digitaal veilig jouw bedrijf werkelijk is? Mail naar info@cyberveiligwestfriesland.nl voor een gratis adviesgesprek.

[in kader plaatsen]

CyberVeilig Westfriesland is een activiteit van Parkmanagement Hoorn die is opgezet vanuit het collectieve bedrijfsleven en nauw samenwerkt met de Westfriese ondernemersverenigingen. Met als doel om bedrijven te adviseren, begeleiden en ondersteunen in digitale weerbaarheid. Onafhankelijk en zonder winstoogmerk.

www.cyberveiligwestfriesland.nl