Vergrijzing, krimp, globalisering, migratie, digitalisering zijn begrippen die iedereen wel kent. Welke veranderende waardeverschuivingen liggen hieraan ten grondslag, en wat zijn de daarbij horende veranderende menselijke behoeften? Welke reacties en ontwikkelingen zie je in jouw branche ontstaan? Trendonderzoek en trendpresentaties verbeelden deze waardeverschuivingen aan de hand van de rijke beeldcultuur van deze tijd en bieden toekomstperspectief. Hoe ziet jouw sector er over 10 of misschien wel 20 jaar uit? En wat verwacht de toekomstige consument dan van je? Hoe fijn en handig zou het zijn als je als ondernemer deze vragen nú al kunt beantwoorden en je bedrijfsvoering hier op kunt aanpassen! ‘Heel handig’, meent Jeanneke Scholtens van Buro Zorro. Je kunt je namelijk voorstellen dat als je de antwoorden op deze vragen weet, je misschien met jouw bedrijf een hele andere kant op moet dan je op dit moment van plan bent om te gaan. Jeanneke houdt zich al een aantal jaar bezig met trendwatching. Ze is meester in de kunsten na de opleiding Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en Trendwatcher na een opleiding Trendwatching. ‘Kleine gamechangers veroveren de plek van de grote instituten. Technologie transformeert ons leven voortdurend. Een veranderende bevolkingssamenstelling stelt ons voor grote uitdagingen, of het nu gaat om huisvesting, onderwijs, zorg of simpelweg samenleven. Het volgende tijdperk komt er aan, maar we kunnen het nog niet uittekenen. De tijdgeest vraagt om ruimte voor aanpassing en nieuwe systemen. Trendwatching zorgt dat je grip krijgt op de toekomst binnen jouw sector!’ Tijd en kennis Buro Zorro staat met name bekend om de vele campagnes, regiopromotieprogramma’s en events die zij organiseert. Het bedrijf – waar Jeanneke Scholtens en Kim Timmer in de core van het team staan – ontwikkelt marketing- en communicatieconcepten en verbeeldt de identiteit van een bedrijf in campagnes en events. Sinds kort heeft Buro Zorro haar diensten uitgebreid met trendonderzoek, -implementatie en -presentatie. Jeanneke: ‘De resultaten van een trendonderzoek zijn enorm goed toepasbaar in elke onderneming, maar het uitvoeren van een trendonderzoek kost veel tijd en vraagt behoorlijk wat kennis over het analyseren van trends. Het duurt ongeveer 3 maanden om een branche vol in beeld te hebben en een gedegen Trendpresentatie neer te kunnen zetten. Je moet weten waar je op zoek moet en op welke signalen jemoet letten. En wanneer is een trend eigenlijk een trend? Buro Zorro neemt bedrijven dit onderzoek uit handen. Op basis van het onderzoek geven wij een advies waar het bedrijf zich in de toekomst op moet richten. Zij krijgen zo grip op hun toekomst’, aldus Jeanneke.