‘Werkgevers, durf meer out of the box te denken’

Het jaar 2023 is het jaar van BaanBereik. Eind juni pakte de full service uitzendorganisatie groots uit met een sprankelend jubileumfeest om het 12,5 jarig bestaan én de 8135 matches tussen werkzoekenden en opdrachtgevers die in deze periode tot stand zijn gekomen, groots te vieren. Op de vijftiende editie van Outdoor Stereo deed BaanBereik het feest nog eens dunnetjes over. Een mooi moment om de stuurvrouwen Mona Roorda en Annemiek van Leeuwen te vragen naar hun visie op de huidige markt.

In de werkwijze van BaanBereik staan de kernwaarden persoonlijk, plezier en resultaatgericht centraal. ‘Het draait er bij ons om dat mensen met plezier naar hun werk gaan, energie uit hun baan halen, productief zijn, dat collega’s het prettig vinden om met ze te werken en zij de beste versie van zichzelf zijn. Daarnaast streven we bij BaanBereik naar tevreden medewerkers en opdrachtgevers. Dit doen wij door met hen mee te denken en te denken in kansen. We zijn eerlijk, nieuwsgierig en houden van snelheid’, vertelt Mona. ‘Persoonlijk contact zien we als de basis voor een goede samenwerking. Door werkzoekenden en klanten goed te leren kennen, kunnen we de perfecte match tot stand brengen. We zijn ervan overtuigd dat wij met deze persoonlijke benadering in de huidige periode het verschil maken. Ondanks de schaarste in de markt hebben wij een ontzettend groot bestand met goede kandidaten die vanuit een andere baan op zoek zijn naar baanverbetering, verandering of meer uitdaging.’

In een arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is, is BaanBereik ook toonaangevend dankzij de eigenzinnige visie. Kandidaten worden voorgesteld op hun karakter, kunnen en ambitie. ‘In de praktijk betekent dit geregeld dat het CV niet direct aansluit op de vacature, maar dat wij wel de juiste kandidaat voorstellen.’

Out of the box denken

‘Onlangs zat ik aan tafel bij een grote klant. Hij heeft al vijftien jaar naar volle tevredenheid een kracht aan het werk die zijn vak tot in de puntjes verstaat. Helaas verhuist deze medewerker binnenkort naar de andere kant van het land. Onze klant vroeg mij op welke facetten BaanBereik onderscheidend is bij het selecteren van een geschikte nieuwe kracht. Mijn antwoord daarop luidde dat wij helder in kaart brengen wat een organisatie wenst en nodig heeft, maar daarbij out of the box denken’, zegt Annemiek. ‘Op basis van onze kennis en ervaring kunnen wij anders naar het profiel kijken. Toen er voorheen meer mensen beschikbaar waren, stelden we twee kandidaten voor die naadloos op het profiel aansloten. Daarnaast selecteerden we een persoon die daar totaal niet op aansloot, maar waarvan wij zeker wisten dat diegene de juiste kandidaat was. En toen vulde de klant het verdere verhaal al voor me in: negentig procent van de werkgevers kiest voor die kandidaat. En dat klopt! Veel bedrijven denken nu nog te veel in hokjes en daarmee krijg je niet de ideale kandidaat. Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven zich moeten openstellen voor de mensen die weliswaar niet het papiertje hebben, maar wel capabel zijn. Daarbij adviseren wij ook om direct actie te ondernemen als er een goede kandidaat wordt voorgesteld, want die heeft vaak nog veel meer dingen lopen.’

Kracht van de nieuwe generatie

Verder wijzen Mona en Annemiek op de kracht van de nieuwe generatie. ‘Met regelmaat uiten bedrijven hun kritiek op jongeren, terwijl ze die juist moeten omarmen. Ondanks dat de jeugd met andere ogen naar een baan kijkt en bijvoorbeeld voor een 32-urige werkweek gaat, in plaats van voor de geijkte veertig uur. Hoewel dat soort dingen lastig kan zijn, moeten werkgevers daar gewoon mee akkoord gaan. De nieuwe generatie neemt namelijk zo iets nieuws mee. Bij BaanBereik hebben wij in de afgelopen periode zeven stagiaires over de vloer gehad en we hebben ontzettend veel van ze geleerd. We merken dat veel jongeren zoekende zijn omdat zij zoveel keuze hebben dat ze daardoor nog niet precies weten wat ze willen. Daarom raden we het bedrijven ook aan om de nieuwe generatie enthousiast te maken over hun vakgebied, want dan haal je die goed opgeleide jonge talenten in huis. Daar liggen de kansen van nu en dat is key.’ 

baanbereik.nl