Het is een eeuwenoud gebruik om een boom te planten bij een belangrijke gebeurtenis in een mensenleven. Met GeefeenBoompje.nl wordt deze mooie traditie in ere hersteld. Een geboorte, huwelijk, jubileum, verjaardag en nieuwe woning, zijn gelegenheden die zich bij uitstek lenen voor een origineel en blijvend geschenk. Voor elke gelegenheid heeft het groene concept een boompje geselecteerd met een bijbehorende symboliek. Ook biedt het legio mogelijkheden om medewerkers en relaties te verrassen met duurzame kerst- en eindejaarsgeschenken.

Al honderden jaren is het geven van geschenken rond de feestdagen een symbool van waardering. Ook in de contreien van West-Friesland behoort dit tot het DNA van organisaties. Met de decembermaand in aantocht, reden te meer om nader kennis te maken met GeefeenBoompje.nl. In de landelijke omgeving van Westwoud ontmoeten we eigenaren Ester en Remko Slokkers. In hun met stijl ingerichte kantoor heerst een gezellige drukte. Enthousiast vertelt Ester hier hoe ze in 2008 letterlijk terugging naar haar roots door haar eigen onderneming te starten. ‘Na het afronden van de hotelschool in Den Haag werkte ik jarenlang met veel plezier in de gastvrijheidssector. Maar ook kriebelden de plannen om ooit mijn eigen onderneming te starten. Toen we besloten om terug naar mijn geboortegrond te verhuizen, was dat het perfecte moment om mijn plannen concreet vorm te geven. In die tijd namen webwinkels een explosieve groei. De ene na de andere webshop kwam online. Ik bedacht dat het voor mijzelf ook een goed idee was om er een te lanceren. Al wist ik niet meteen welk product ik wilde aanbieden.’ 

Dierbare herinnering

Een dierbare herinnering liet alle puzzelstukjes op hun plek vallen. ‘Remko vertelde dat hij bij zijn geboorte van zijn opa en oma een kersenboom had gekregen. Dertig jaar later stond die nog steeds in de tuin. Ik was op dat moment in verwachting van ons eerste kind. Toen dacht ik: dat is leuk, een geboorteboom! Een boom speciaal voor jou, die je leven lang met je meegroeit. Daarnaast is het een fijn gevoel om de wereld een stukje groener te maken. Zo is het idee voor GeefeenBoompje.nl ontstaan.’ Vervolgens stippelde Ester de plannen voor haar concept verder uit. Haar achtergrond kwam daarbij goed van pas. ‘Ik ben opgegroeid in een kwekersfamilie en als meisje hielp ik mijn vader met de plantjes om een zakcentje te verdienen. De materie is voor mij dus al sinds kleins af aan vertrouwd. Toen ik onderzocht of bomen geschikt zijn om cadeau te doen, ontdekte ik dat er een Keltische Boomkalender bestaat. De oude Kelten hebben hierin verschillende boomsoorten omschreven met ieder een eigen karakteristiek en symboliek. Deze kalender hebben we als uitgangspunt genomen voor GeefeenBoompje.nl. Vervolgens hebben we dit verder vertaald naar een mooi, duurzaam product met een diepere betekenis en een achterliggende boodschap.’   

Duurzaam gedachtegoed

De boompjes worden door zowel kleinere als grote organisaties gewaardeerd. GeefeenBoompje.nl heeft partijen zoals T-Mobile, Nikon, NS, Rabobank en Unilever in het klantenbestand. Het bedrijf is twee jaar geleden verhuisd van de Bangert in Blokker naar Wijzenddijkje 19 in Westwoud. Hier zijn klanten van harte welkom om het assortiment te bewonderen. Het biedt de keuze uit twaalf soorten boompjes met elk een eigen verhaal. Dat maakt ze geschikt om te geven bij persoonlijke en zakelijke aangelegenheden. Ester: ‘Zo staat de hazelnootboom voor kennis, wijsheid en inspiratie. Een berk is een echte pioniersboom die veerkrachtig is en daarom altijd zal doorgroeien. Zo is er voor iedere situatie een passende boom. Zakelijk gezien wordt regelmatig gekozen voor de insteek “Samen groeien, samen bloeien” of “Samenwerken aan een sterke toekomst”. De wortels van de boom staan immers symbool voor een stevig gewortelde samenwerking. Bedrijven zien zelf ook graag metaforen terugkomen, die op een prachtige manier kunnen worden uitgedragen met het boompje.’ Maar ook beantwoordt het concept aan de vraag van bedrijven die op zoek zijn naar duurzame relatiegeschenken. ‘Het boompje is een verantwoord geschenk an sich. Eén boom neemt zo’n 25 kg CO2 per jaar op en compenseert daarmee 250 km van een zuinige auto. Bovendien schenken wij bij ieder boompje dat wordt verkocht €0,50 aan Justdiggit. Dit gebaar naar het goede doel – gericht op de Regreen Revolution in Afrika – draagt ook bij aan het duurzame gedachtegoed’, licht Remko toe.

Groeigeschenk

Ook is een glansrol weggelegd voor de kartonnen geschenkverpakking die het FSC keurmerk draagt. Remko: ‘We kunnen het geheel volledig personaliseren met het logo, de huisstijl en een kerstwens of andere boodschap. We denken graag met onze klanten mee bij het maken van een koppeling tussen het verhaal van het bedrijf en de doelstelling. Voor verschillende opdrachtgevers bedenken we complete campagnes en kunnen daarbij ook thema-kerstpakketten in grote of kleine oplages samenstellen.’ Wegens het succes van GeefeenBoompje.nl lanceerden Ester en Remko een aantal jaar geleden een tweede concept met groene en bloeiende geschenken, die tevens geheel te personaliseren zijn. ‘Ook bij Groeigeschenk ligt de focus op duurzaamheid. De producten variëren van planten, kweeksetjes, bloemen en airplants tot zadenpapier, bloembollen en eetbare geschenken. Ze zijn stuk voor stuk hip, trendy en decoratief en hebben een lange levensduur. Het zijn perfecte geschenken voor campagnes, evenementen en Kerstmis en vormen net zoals de boompjes, blijvende herinneringen aan de organisatie en diens boodschap.’ 

www.geefeenboompje.nl   
www.groeigeschenk.nl

Geef een reactie

About The Author