Op 11 maart organiseerde de HOC een digitale bedrijfspresentatie. Ditmaal geen rondleiding door een pand zoals we gewend zijn, maar een online kennismaking met het bedrijf Whooler wat in coronatijd werd opgericht. Tijdens de presentatie werd uitleg gegeven over de doelstellingen, de financiering, het stappenplan en was er uiteraard ook ruimte voor de nodige vragen.

Dat het bouwen aan een duurzame droom ook mogelijk is in de tijd van een pandemie, laten Jacquelina en Patrick goed zien tijdens het eerste online bedrijfsbezoek aan alle HOC-leden. Hun droom startte met een fascinatie voor houten producten en de behoefte om iets te bouwen voor de toekomst. Duurzaamheid en sociaal zijn daarbij de belangrijkste kernwaarden. Whooler is on the move!

Gouden combinatie

Jacquelina en Patrick zijn gestart in een onzekere tijd met hun nieuwe bedrijf Whooler. Het idee voor het maken van een duurzame houten kinderwagen ontstond al veel eerder, maar Patrick had de juiste persoon nog niet ontmoet. Tot het moment Jacquelina Perini besloot te stoppen bij Fetim, waar zij 24 jaar werkte als category-, sourcing- en projectmanager. Patrick, personal trainer van beroep, kende Jacquelina via haar broer Giovanni en twijfelde geen seconde. Na een eerder geslaagd event voor het Ronald McDonald huis wist Patrick dat Jacquelina de juiste persoon was. Met haar kennis, doortastendheid en manier van leiding geven, zijn ze samen een gouden combinatie. ‘’We vullen elkaar echt aan”, vertelt Jacquelina. Jacquelina zag het idee helemaal zitten en was direct enthousiast. Een houten kinderwagen die duurzaam, mooi en sociaal is, wie wil dat nu niet? Veel merken produceren hun materialen nog steeds in China of Azië maar Whooler gaat dat geheel anders doen. Ze maken de kinderwagen met een zo’n klein mogelijke impact op het milieu en  gebruiken uitsluitend gecertificeerd hout, biologisch katoen en gerecyclede materialen. De ontwikkeling en productie zal tevens in Nederland plaatsvinden.  Voor de assemblage richten ze een sociale werkplaats op om mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Je kunt hierbij denken aan mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking maar ook ex-gedetineerden.

Sharefunding

Voor de ontwikkeling van het bedrijf is een flink budget nodig. Daarom besloten Jacquelina en Patrick voor sharefunding te kiezen via Eyevestor. Het lijkt op crowdfunding, maar er is toch een groot verschil. Met sharefunding weet je exact wie er investeert en creëer je eigen vermogen in plaats van vreemd vermogen. Daarbij is het dusdanig ingericht dat ze niet bij iedere investering naar de notaris hoeven en dat de aandelen ook te verhandelen zijn op de secundaire markt. Jacquelina vertelt: “We hebben onze eerste ‘funding’ ronde al heel snel binnen gehaald. In vier weken werd 50.000 euro opgehaald. Iedereen die we spreken is enthousiast. Heel gaaf en een mooie bevestiging.” Deze eerste ronde richtte zich op ‘friends & family’. Voor de tweede investeringsronde hebben ze inmiddels al een aantal enthousiaste Westfriese ondernemers gesproken die ook een aandeel in Whooler willen kopen. Vanaf € 63 per aandeel is dit al mogelijk. In totaal is er een bedrag van €450.000 euro nodig. Dat betekent dat ze nog een lange weg hebben te gaan, maar Jacquelina en Patrick zijn ervan overtuigd dat deze behoefte dit jaar al binnen is. Ze hebben beiden een groot netwerk. Daarbij staat er genoeg geld op de spaarrekeningen in Nederland en men wil daar toch graag wat mee. Het rendement van een investering is veel interessanter dan bij de banken tegenwoordig.

Samenwerking

Inmiddels is het bedrijf al gestart met het design. Volgend jaar moet de eerste Whooler klaar staan welke wordt ontwikkeld in samenwerking met Springtime in Amsterdam die veel kennis en ervaring in huis hebben. Het pakket van eisen voor deze nieuwe kinderwagen was geen obstakel voor Springtime. “Gelukkig maar”, lacht Jacquelina, ‘’Het belangrijkste bezit ligt in de kinderwagen dus deze moet 100% veilig zijn.’’ Verder moet deze bijvoorbeeld niet te zwaar zijn, goed wendbaar en makkelijk op te bergen. Er wordt ook gedacht aan innovatieve ontwikkelingen. “Als ouders wil je bijvoorbeeld graag weten of je kind het niet te warm of te koud heeft. Hier spelen we op in door de temperatuur te kunnen meten.’’

100% circulair

Jacquelina en Patrick zijn ambitieuze ondernemers en staan te popelen om de Whooler aan iedereen te laten zien. De prijs van de kinderwagen is vergelijkbaar met de huidige prijzen op de markt. “We zijn echter onderscheidend door onze ‘lease constructie en terugkoopgarantie’ waarmee we de Whooler bereikbaar maken voor alle ouders.” vertelt Jacquelina. ‘’In de toekomst gaan we meer naar een gebruikerseconomie in de plaats van een bezit-economie. Een leaseconstructie was voor ons dan ook heel logisch.’’ Na twee tot drie jaar kun je de Whooler weer teruggeven en maakt het bedrijf er een refurbished model van. Nieuwe onderdelen, nieuwe bekleding en volledig opnieuw afgemonteerd. Veilig en 100% circulair.

Het is voor veel bedrijven in deze tijd van een pandemie een uitdaging om te starten, maar deze ondernemers laten zien welke kansen er zijn door te denken in oplossingen. Er is nog steeds een mogelijkheid om te investeren in Whooler, voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@whooler.nl.

Nadat alle vragen van de bezoekers waren beantwoord, werd dit eerste succesvolle online bedrijfsbezoek afgesloten. Het was jammer dat we niet konden afsluiten met de gebruikelijke borrel, maar dat komt hopelijk binnenkort weer.