HOORN – Het Nieuwe Werken(HNW), een begrip wat inmiddels niet meer weg te denken lijkt. HNW wordt steeds vaker ingevoerd en de definitie ervan wordt steeds duidelijker. Toch zijn er nogal wat ontwikkelingen gaande volgens de Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013. De weerstand lijkt te groeien en het enthousiasme lijkt af te nemen. Ook stellen bedrijven nieuwe doelen bij HNW. Westfriese Zaken vroeg Barbara Aalpol, trainer & coach bij Balance Your Work, naar deze ontwikkelingen.

Het Nieuwe Werken groeit nog steeds. In 2011 was 43 procent van de respondenten bezig met HNW in 2012 steeg dit naar 53% en in 2013 was dit zelfs 64%. In 2012 was het doel van Het Nieuwe Werken vooral groeiende werknemerstevredenheid en een verbeterde werk/privébalans voor werknemers. In 2013 en 2014 lijkt het belangrijkste doel een kostenbesparing te zijn. ‘Ik denk dat dit komt doordat veel organisaties het nieuwe werken de afgelopen jaren hebben ingevoerd. Deze organisaties hebben flink geïnvesteerd in HNW, bijvoorbeeld in ICT, laptops, kantoorinrichting et cetera. Deze investeringen zouden zich nu terug moeten verdienen en er zouden kosten bespaard kunnen worden omdat werknemers minder op kantoor zijn en meer thuiswerken,’ vertelt Barbara.

‘Aan de andere kant, de eerste golf bedrijven die HNW omarmde, zijn vooral bedrijven die veel idealen hebben, enthousiast zijn en graag de eerste zijn. Inmiddels is er op dit moment een tweede golf organisaties die HNW oppakt, deze doen het meer om de rest te volgen en niet zozeer uit enthousiasme. Deze organisaties denken meer: what’s in it for me? En daar kan als doel kostenbesparing uitvloeien.’

HNW is steeds duidelijker geworden, maar het roept tegelijkertijd ook minder positieve associaties op (39% in 2013 tegenover 50% in 2012) en het aantal negatieve associaties is zelfs gestegen (12% in 2012 naar 19% in 2013). ‘Hoe meer organisaties HNW introduceren, hoe meer tegengeluiden er ook komen. Daarnaast zijn er veel organisaties die hebben geïnvesteerd in HNW, de laptops zijn aangeschaft, het kantoor is heringericht et cetera en ze denken goed bezig te zijn, maar uiteindelijk blijkt het tóch niet zo makkelijk te zijn om op afstand goed te communiceren. Er wordt vaak vergeten na te denken over: hoe moet het in de praktijk? Hierdoor kunnen nu negatieve geluiden ontstaan, omdat het niet helemaal blijkt te lukken. De overgang naar flexibeler werken gaat meestal niet vanzelf. Daar hebben mensen vaak meer voor nodig dan alleen een laptop en een thuiswerkplek. Leer management en werknemers vaardigheden om goed met elkaar te blijven communiceren voor een goed blijvende samenwerking.’