REGIO – Zzp’ers halen steeds vaker hun opdrachten online binnen. Bij de helft van de opdrachten heeft de zzp’er het eerste contact online gelegd. Dit gebeurt bijvoorbeeld via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dit blijkt uit de ZZP Barometer van deze maand. Vorig jaar werd nog slechts voor 20,2 procent van de opdrachten het eerste contact online gelegd. Dit aantal is dus in een jaar tijd bijna verdubbeld. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. ‘Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,” aldus Koopman, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer als directeur bij Yacht. Mond-tot-mondreclame belangrijkste Toch blijft mond-tot-mondreclame nog de belangrijkste bron van opdrachten. Bijna tachtig procent van de opdrachten komt hierdoor tot stand. Hierna volgen het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8 procent) en het fysiek zakelijk (47 procent). ZZP Barometer De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99% betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5% over de 941.000 zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0% hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.