REGIO – Familiebedrijven zijn optimistisch over 2014. Twee derde van de familiebedrijven denkt dit jaar omzetgroei te realiseren. De bedrijven verwachten gemiddeld uit te komen op een omzetgroei van 7 procent. Dit meldt het ING Economisch Bureau op basis van een enquête onder 430 Nederlandse bedrijven.

De familiebedrijven realiseerden vorig jaar gemiddeld een omzetgroei van vijf procent. Deze groei is opvallend, vooral omdat er in 2013 in Nederland sprake was van economische krimp. De familiebedrijven die omzetgroei wisten te realiseren, zijn innovatief, hebben voldoende omvang, zijn internationaal actief, financieel solide en opereren veelal in een nichemarkt. ‘Dit groeicijfer is zeker in deze tijd een enorm knappe prestatie. Gelukkig zijn er kansen genoeg om dit succes door te zetten, vooral in de nieuwe groeilanden in Azië en Afrika. Mijn ministerie, onze ambassades, consulaten en handelskantoren staan klaar om bedrijven te helpen die kansen te grijpen,’ aldus minister Ploumen.

Continuïteit waarborgen
Voor familiebedrijven is groei meer een middel om de continuïteit van het bedrijven te waarborgen, dan een doel op zich. Continuïteit is bij 80 procent van de bedrijven de belangrijkste doelstelling.

Eigendom volledig binnen familie
Uit het rapport van het ING Economisch Bureau blijkt tevens dat familiebedrijven niet of nauwelijks openstaan voor financiering door private investeerders of strategische partners. Ze willen het eigendom volledig binnen de familie houden. De groei wordt met name gefinancierd met het eigen vermogen, indien nodig aangevuld met een bankfinanciering. ‘Door deze voorzichtige aanpak, hebben de meeste familiebedrijven zich goed staande kunnen houden tijdens de recessie. Toch zijn er ook familiebedrijven die harder willen groeien en daar toch externe partners bij zoeken en vinden,’ aldus ING directeur Grootbedrijf en Instellingen Ruud van Dusschoten.

Belemmeringen
De economische omstandigheden en de wet- en regelgeving zijn de twee grootste groeibelemmeringen. In de praktijk blijkt er volgens de familiebedrijven nog weinig terecht te komen van de administratieve lastenverlichting waar de overheid naar streeft.

Professionaliseringsslag
De groeiambities van familiebedrijven verschillen niet veel van die van niet-familiebedrijven. Het lijkt er op dat familiebedrijven de afgelopen jaren een professionaliseringsslag hebben doorgemaakt. Het onderscheid zit tussen familiebedrijven en niet-familiebedrijven zit meer in de structuur en cultuur van een bedrijf dan in de bedrijfsvoering. ‘Governance is een belangrijk onderwerp geworden. Dit helpt het bedrijfsbelang en het familiebelang met elkaar in evenwicht te houden,’ aldus Karien van Gennip, ING directeur Private Banking & Beleggen.

 

Bron: ING Economisch Bureau

Geef een reactie

About The Author