REGIO – Familiebedrijven zouden zeer succesvol kunnen zijn op de internationale markt, maar de familiebedrijven durven zich hier niet goed op te begeven. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB). Volgens het onderzoek kunnen familiebedrijven over de grens profiteren van hun langetermijnvisie, flexibele organisatie en sterke netwerk. Daarnaast helpt het dat ze zich kunnen profileren als familiebedrijf. Familiebedrijven blijken internationaal een streepje voor te hebben, vooral als de buitenlandse partner ook een familiebedrijf is. De familiebedrijven hebben relatief gezien lang nodig om internationaal uit te breiden. Er moet vaak een balans gezocht worden tussen het bedrijfsbelang en het familiebelang. De meeste familiebedrijven houden niet van risico’s. ‘Omdat alles zelfstandig is opgebouwd, heerst bij hen het gevoel dat ze veel meer kunnen verliezen dan beursgenoteerde bedrijven, die risico’s nemen met andermans geld’, aldus het onderzoek. Bron: Nu.nl