“Een bijzonder jaar”, zo vat Richard Koster, vestigingsdirecteur Autobedrijf Broekhuis Zwaag, samen. Was het in januari even afwachten hoe het zou lopen, inmiddels is duidelijk dat het ‘prettig bedrijvig’ is, ondanks alle coronaperikelen. “Elke dag staat het team klaar, van verkoop tot werkplaats. Inclusief onze twee nieuwe (leerling-)medewerkers.”

Het full service autobedrijf gaat al drie decennia mee, eerder onder de naam Heron, nu onder moedermaatschappij Broekhuis. “Onze merken doen het goed. Wij bieden mooie auto’s voor een breder publiek. Ook staat bij ons de klant centraal. Goed gastheerschap gaat over de juiste vragen stellen, de wensen inventariseren. Daarnaast investeren we graag in goed personeel. Onze nieuwe (leerling-)medewerkers Tim van Deursen en Wouter van Diepen krijgen bij ons alle kansen om te proeven aan alle facetten van het vak. Zelfontwikkeling is belangrijk, uiteraard onder begeleiding, maar ook met veel vrijheid. We zijn heel content over hun inzet en voorkomen.” Tijd om kennis te maken!

Door te doen, kun je leren

Tim van Deursen (21) volgt de BBL-opleiding Manager Retail aan het ROC Amsterdam en loopt stage op de afdeling Volkswagen als leerling-filiaalmanager: “Ik heb een passie voor auto’s, maar ben niet-technisch ingesteld. Wat zou dan wel mogelijk zijn, vroeg ik me af. De verkoop in dus, met  mogelijkheden tot een leidinggevende functie. Daarom past deze studie goed bij mij, maar deze stage nog meer. Wij hebben thuis altijd Volkswagens gehad, ik houd van dit merk. Dat ik mijn stageplek bij Broekhuis heb gezocht, is dus geen toeval. Ik heb het erg naar mijn zin. Het mooiste tot nu toe was om een auto aan de klant te leveren, die hij zelf had samengesteld. Ik zag aan zijn gezicht hoe enthousiast hij was, dáár doe ik het voor. De werksfeer onder de collega’s is fijn en ongedwongen. Natuurlijk is er voor mij nog veel te ontdekken. Verkoop is een vak apart. Daarom is het zo leuk dat ik hier dingen mag uitproberen, want juist door te doen, leer je.”

Niet de kenmerken, maar de voordelen

Wouter van Diepen (19) volgt de opleiding junior accountmanager aan het Horizon College in Heerhugowaard. Hij loopt stage als leerlingverkoper bij de afdeling SEAT: “Ik werk al een aantal jaar bij verschillende bedrijven in de automotive. Ik heb veel ervaring in occasions. Mijn broer werkt bij Broekhuis Alkmaar en attendeerde me op deze stageplek. Ik wil mezelf ontwikkelen in de verkoop van nieuwe auto’s. Of liever gezegd: in een ander type klant. Ik ben blij dat ik hier mee kan kijken. Niet alleen bij SEAT, ook bij andere afdelingen snoep ik van alles mee en stel ik mijn vragen aan de collega’s. Na twee dagen zei mijn stagebegeleider: ‘Ik heb een leuke klus voor je.’ Ik mocht een proefrit met een klant maken. Een leuke uitdaging. En nog mooier: ik verkocht de auto. Mocht ik de collega’s trakteren, dat hoort erbij. Ik houd ervan om klanten te adviseren en informeren. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de deal wordt gesloten. Maar als de klant enthousiast wordt, dan motiveert mij dat nog meer. Ik zeg altijd: ‘Ik verkoop niet de kenmerken van een auto, maar de voordelen voor de klant. Ik heb het hier erg naar mijn zin.”

Broekhuis Zwaag groeit door

Het full service autobedrijf is er voor nieuw en occasion, voor reparaties, apk, onderhoud en leaseconstructies. Richard: “Particulieren adviseren we graag over onze merken SEAT, Skoda en Volkswagen, waarvan wij officieel dealer zijn. Bedrijven en ondernemers kunnen bij ons terecht voor Volkswagen bedrijfsauto’s en wagenparkbeheer.” Landelijk gezien doen deze merken het ook heel goed: “Wij groeien door, ondanks de wereldwijde ietslangere levertijden. We stappen 2022 heel tevreden in.” Broekhuis Zwaag heeft een aantal vacatures, onder meer voor een nieuwe verkoper en een monteur grijs kenteken. Zie www.broekhuis.nl.