Dat is de succesformule die Johan Bakker heeft doorgegeven aan zijn zoon, Evert Bakker, en wat Jumbo Wood tot een nog steeds groeiend bedrijf maakt.

Johan Bakker was altijd op zoek naar een uitdaging en had oog voor de vraag in de houtbranche. Hij zag het gat in de markt en sprong daar op in. Van de verkoop van planken vloeren tot het recyclen van hout. Dit maakte hem erg succesvol en hij bleef altijd de markt in de gaten houden. Hij had al snel door dat steigerhout de volgende modetrend zou worden. ‘In 2004 richtte mijn vader Jumbo Wood op met als core business de verkoop van hout en steigerhouten meubelen. Dat was echt booming business’, aldus Evert. Evert kwam in 2010 bij zijn vader in loondienst en had de ondernemersgeest van jongs af aan van zijn vader meegekregen. Hij wilde zich met Jumbo Wood meer gaan specialiseren in de verkoop van tuinhout aan de consument. ‘Mijn vader stond open voor al mijn ideeën en gaf mij de ruimte mijn eigen koers te varen. We kregen al snel naamsbekendheid in de tuinhoutbranche met het maken van vlonders, beschoeiingen en blokhutten.’

Facebookbereik
Het buitenleven werd voor de mensen steeds belangrijker en de vraag hiernaar steeds groter. Zo kwam Evert op het idee om te beginnen met het ontwikkelen van kapschuren en veranda’s. ‘Drie jaar geleden heb ik mijn eerste kapschuur ontworpen en deze op een zaterdag naast de bedrijfswoning gebouwd. Al tijdens de bouw verkocht ik ze als warme broodjes. Binnen een uur had ik drie kapschuren verkocht’, lacht Evert. Het gat in de markt wederom gevonden. ‘Als jonge ondernemer maak je natuurlijk gebruik van Facebook. Om de groei te versterken zijn we een actie gestart. Eerst met het verzamelen van likes door een deelactie en het verloten van steigerhouten meubelen. Daarna een grote actie met het verloten van een kapschuur. Dit was een groot succes voor de onderneming. Binnen een uur stond de teller op 10.000 likes en nu zitten we tegen de 100.000 likes aan. Dat zorgt voor een bereik van wel 2 miljoen mensen. Aan de hand van de acties zijn veel mensen naar de showroom toegekomen.’

Verdere ontwikkeling
In 2015 heeft Evert zijn vader uitgekocht en vanaf dat moment doet hij alles zelf. De vraag werd zo groot dat de ruimte die Jumbo Wood ter beschikking had al snel te klein werd. De werkplaats was omgebouwd tot showroom en daarom huurde Evert een hal aan de Voetakkers om als werkplaats te gebruiken. ‘Maar we wilden ook het aangezicht buiten aanpakken. Hier lag 100 m3 hardhout opgeslagen en die konden we nergens anders kwijt. Met hulp van Dennis Ooteman van de Rabobank kon ik een pand kopen aan de Nijverheidsweg 7. Hier is nu de werkplaats en onze houtopslag, die door mijn broer Jochem Bakker wordt gerund. Zo ontstond ruimte voor verdere ontwikkeling en was er buiten plaats voor een exclusieve lijn van de kapschuren. Deze zijn net even mooier en fijner afgewerkt. Onze piek ligt in de beginmaanden van het jaar en we zijn op zoek naar een manier om het gat in de winter te dichten. We hebben daar zoveel ideeën voor, dat zelfs het nieuwe pand aan de Nijverheidsweg alweer te klein wordt.’

Grote speler
Tegenwoordig is Jumbo Wood één van de grotere spelers in Nederland met kapschuren en veranda’s en leveren ze door heel Nederland en België. Wat begon met 1 personeelslid, groeide uit tot 18 personeelsleden. Ook het assortiment breidde zich uit, zodat ze het complete buitenleven pakket aan kunnen bieden. ‘Naast de kapschuren en veranda’s hebben we ook buitenkeukens en terrasheaters. En dankzij onze eigen zagerij en werkplaats kunnen we nu alles op maat en binnen een week leveren.’ Een grote aanwinst voor het bedrijf is Tim Sjerps, die zich niet alleen bezighoudt met de verkoop, maar ook met de marketing. ‘Naast de traditionele reclame-uitingen zijn wij altijd op zoek naar andere creatieve manieren om de consument te bereiken en zo de groei te bevorderen’, vertelt Tim. ‘De teller staat nu, medio mei, op 230 kapschuren en we hopen de 500 dit jaar wel te halen.’

Geef een reactie