ENKHUIZEN – Het Zuiderzeemuseum heeft een zeer goed jaar achter de rug. In 2013 wist het bekende museum in Enkhuizen ruim 30.000 bezoekers meer te trekken dan in het jaar daarvoor. In totaal kwamen er in het afgelopen jaar 258.150 bezoekers naar het binnen- en buitenmuseum, in 2012 waren dit er 225.635. Tevens won het museum in 2013 de Zoover Award voor beste museum van Nederland. Volgens directeur Stephan Warnik heeft het gegroeide bezoekersaantal meerdere oorzaken. ‘Ten eerste hebben we geluk gehad met het redelijk gunstige weer. Daarnaast zijn wij graag een mooi en toegankelijk museum en hebben we veel activiteiten georganiseerd, zoals bijvoorbeeld de traditionele kermis en de traditionele bruiloft. Hier blijken toch een hoop mensen op af te komen,’ vertelt een enthousiaste Stephan aan de redactie van Westfriese Zaken. Mond-op-mond belangrijkste reclame ‘Deze activiteiten hebben we natuurlijk ook gepromoot, maar het belangrijkste promotiemiddel is natuurlijk mond-tot-mond reclame. Op dit moment zitten we wat dit betreft duidelijk in een positieve spiraal. Bezoekers vertellen aan vrienden en buren dat ze een leuke dag hebben gehad. Ook krijgen mensen hier waar voor hun geld, wat tevens het aantal museumbezoekers stimuleert,’ gaat hij verder. Nederland in 7 overstromingen Ook de tentoonstelling ‘Nederland in 7 overstromingen – De Zuiderzee’ wist vele bezoekers te trekken. Deze tentoonstelling over de onmiskenbare gevolgen van een watersnoodramp voert onder andere de bezoekers mee langs de verhalen van slachtoffers en hulpverleners. Omroep NTR vertoonde een gelijknamige televisieserie, wat voor extra bekendheid heeft gezorgd. Beste museum van Nederland Het organiseren van alle activiteiten en het verzorgen van een mooi en toegankelijk park, resulteerde in het winnen van de Zoover Award. Met een gemiddelde beoordeling van 8.6 mag het museum zich het beste museum van Nederland noemen. ‘Uiteraard draagt ook dit bij aan de toename van het aantal bezoekers.’ Museumkaart ‘Verder lijkt over het algemeen het museumbezoek in Nederland toe te nemen. Dit is mede te danken aan de museumkaart. Ruim 1 miljoen Nederlanders zijn inmiddels in bezit van deze kaart en maken hier veel gebruik van. Het aantal bezoekers met deze kaart bedroeg dan ook 30% van het totale publiek,’ aldus Stephan. Trend Directeur Stephan ziet, mede door de museumkaart, ook een andere trend. ‘De drukte is nu meer verspreid over de gehele periode. Waar we eerst piekdagen kenden in het weekend en feestdagen, zien we nu over de gehele linie dat het drukker wordt. Met name de museumkaarthouders lijken op de rustigere dagen, zoals doordeweeks, te komen.’ Verwachting 2014 Of het bezoekersaantal in 2014 nog verder zal groeien, vindt Stephan lastig om te zeggen. ‘Het weer, een belangrijke factor, hebben wij natuurlijk niet onder controle. Daarentegen zijn we wel druk bezig met een nieuw project: de Waterwerken. We verwachten dat dit water-doe-park een versterking wordt van het museum. Nu is het nog zo dat het museum op zeer warme dagen minder bezoekers trekt. Door wateractiviteiten toe te voegen hopen we ook op warme dagen aantrekkelijk te zijn voor de bezoekers.’