Groot nieuws in de Hoornse autobranche: Dekkerautogroep en Autobedrijf C. van der Maat gaan het pand aan De Factorij 65 samen gebruiken! In de grote showroom zijn nu de merken Citroën én Ford vertegenwoordigd. Een doordachte en slimme strategie van de twee West-Friese ondernemers. 

Westfriese Zaken ging in gesprek met bedrijfshoofden Erik van der Maat en de heer Dekker over deze nieuwe samenwerking. De heer Dekker: ‘In december is Dekkerautogroep van het Keern naar de Factorij verhuisd. Sinds dat moment is de ene kant van de grote showroom gevuld met modellen van Ford en de andere kant met modellen van Citroën. We blijven twee aparte bedrijven, maar delen de ruimte van de showroom en werkplaats met elkaar. Op deze manier willen we elkaar versterken en ondersteunen.’ Erik van der Maat vult hem aan: ‘Al het personeel van Dekkerautogroep is mee verhuisd naar de Factorij. Het is de bedoeling dat zij gaan samenwerken met ons personeel. Door op deze manier samen te werken kunnen we uiteindelijk de klant een beter gevoel geven. Dat is het belangrijkste en daar moeten we met zijn allen voor zorgen.’

Mooiste stuk van Zwaag
De heer Dekker staat met zijn 85 jaar nog steeds aan het roer van Dekkerautogroep, wat al sinds 1923 een bekende Ford dealer is in de regio. De heer Dekker vond de tijd echter rijp om te verhuizen. ‘Het pand aan het Keern is verouderd. Daarentegen is het pand aan De Factorij eigentijds en mede dankzij de grote glazen gevel zelfs tijdloos. Ook de ligging van De Factorij is veel gunstiger. Het ligt centraler, dichtbij andere autobedrijven en is naar mijn mening het mooiste stukje van Zwaag.’

Ontwikkelingen autobranche
Gezien de vele ontwikkelingen in de autobranche is de samenwerking een goede strategie. Erik vertelt: ‘De technologie heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De auto-onderdelen worden steeds beter én gaan minder snel stuk. In navolging hierop is ook de APK-periode voor nieuwe auto’s steeds langer. Voor een nieuwe auto is deze nu maar liefst vier jaar. Door de verbeterde producten en technologie is er simpelweg minder reparatiewerk voor monteurs en wordt de werkplaats minder benut. Door de activiteiten van twee bedrijven samen te voegen in één pand, wordt de productiviteit van de werkplaats verhoogd.’

Invloed van internet
De technologische ontwikkelingen zijn niet de enige veranderingen waar de autobranche mee te kampen heeft. Zo heeft het internet een grote invloed op de behoefte aan showrooms onder consumenten. Erik: ‘Vroeger kwamen klanten naar de showrooms om zich te laten informeren over de eigenschappen en kenmerken van de auto’s en om deze te bekijken. Tegenwoordig biedt het internet al deze informatie en is dit voor de meeste mensen een oriëntatiemiddel. Veel klanten die binnenkomen, weten al precies welke auto zij willen kopen. Door het delen van de showroom spelen we in op deze trend.’

Familiebedrijven
Wat opvallend is, is dat Dekkerautogroep en Autobedrijf C. van der Maat beide familiebedrijven zijn. Dekkerautogroep is al sinds 1923 een begrip in de autobranche. Met 8 Ford-dealerbedrijven en een schadeherstelbedrijf in Noord-Holland, is het een van de grootste Ford-dealers van Nederland. Ook Autobedrijf C. van der Maat bestaat al geruime tijd. In 1956 werd het bedrijf opgericht in Blokker door de opa van Erik, Cees senior. In 1977 nam Cees junior (vader van Erik) het bedrijf over. Hij opende tevens een tweede vestiging in Enkhuizen. In 1996 verhuisde de Blokkerse vestiging naar De Factorij in Zwaag. In de loop der jaren kwam Erik in het bedrijf. Eind 1998 nam hij het over en voerde samen met Cees junior de directie. Sinds december is de showroom verdeeld. De heer Dekker en Erik keken hier erg naar uit en zijn blij met de gezette stap. ‘We weten zeker dat we elkaar kunnen versterken.