‘Tegenwoordig lijkt marketing bijna een synoniem voor online marketing. In zowel de B2B-markt als de B2C-markt wordt er de afgelopen jaren meer en meer geïnvesteerd in online marketing en minder in traditionele marketing. Terecht of niet? Westfriese Zaken vroeg vier media-experts naar de ontwikkelingen in deze altijd dynamische branche. Social media marketing, SEO, SEA, mobile marketing, e-mailmarketing, viral marketing; allemaal termen die tien jaar terug nog niet bestonden, maar die je tegenwoordig bijna dagelijks hoort. Maar wat zijn de voor- en nadelen van deze nieuwe media? Kees Verbeek, directeur van Abovo Media, neemt als eerste het woord: ‘Het grote voordeel van online media is toch wel de meetbaarheid. Het grote nadeel van online is echter ook de meetbaarheid! Hoe dat kan? Online wordt vaak afgerekend op clicks, terwijl dit lang niet altijd de doelstelling is. De doelstelling imago of merkbekendheid kan online lastig gemeten worden. Een voordeel van online media is dat jongeren hier makkelijk te “vangen” zijn, hoewel ook hier geldt dat bereiken één ding is, maar beraken iets heel anders.’ ‘Facebook mag niet ontbreken’ Tim Roemer, eigenaar van Scoot Media en Social Blue, vult Kees aan en gaat in op de voordelen van een specifiek online medium: Facebook. ‘Bij Facebook zijn de vele selectiemogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken fantastisch. Facebook is echt het ultieme direct marketing kanaal. Door lage investeringen en het grote bereik mag dit platform niet ontbreken in elke direct marketing strategie. Ook voor lokale ondernemers is Facebook effectief in te zetten en voor een relatief klein bedrag kun je een hoge Return On Investment (ROI) behalen. Met het advertentiesysteem van Facebook kun je precies meten hoeveel mensen je hebt bereikt, hoeveel mensen er hebben geklikt naar je website en hoeveel mensen er daadwerkelijk per advertentie tot aankoop zijn overgegaan.’ Kracht traditionele media Uiteraard hebben traditionele media ook hun kracht. Kees: ‘Traditionele media zijn er in alle soorten en maten. Met deze media bereik je de consument op een wat meer ontspannen “lean back-moment”, zoals s’ avonds op tv, midden in zijn favoriete ochtendshow op de radio, een relevant achtergrondartikel in een krant of een groot bord langs de snelweg. Als je een hoog bereik wilt realiseren, kun je in feite nog steeds niet om traditionele media heen.’ Roel Alders, commercieel directeur van PromoBase, haakt in op het voorbeeld van het bord langs de snelweg: ‘Out of Home Media zijn tevens krachtige offline communicatiemiddelen. Neem bijvoorbeeld de A0-reclamedisplays van PromoBase, waarbij vooral de kracht van herhaling een rol speelt. Door de spreiding van een groot aantal displays door de hele gemeente, wordt de consument continu geconfronteerd met dezelfde reclameboodschap. Een simpele doch krachtige boodschap en uiting werkt dan vaak het beste. Een nadeel van Out of Home media ten opzichte van online media is dan weer die eerder genoemde meetbaarheid. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor om zich via Out of Home media te presenteren. Op landelijk niveau laat dit communicatiemiddel nog steeds een stijgende lijn zien. Bij PromoBase merken wij dan ook dat de markt aantrekt. Het is bij ons gelukkig nooit slecht geweest, maar we zien nu dat er vanuit een nog breder scala aan bedrijven en instanties offertes worden opgevraagd.’ Gedrukte media Sinds de jaren 70 daalt de tijd die Nederlanders besteden aan het lezen van gedrukte media. Anne Meester van Venhuis Communicatie Producties, een communicatiebureau en drukkerij uit Hem, benadrukt dat gedrukte media voorlopig een stevig marktaandeel houden. ‘Communicatie is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Of het nu gedrukt is of digitaal. De trend is dat steeds meer informatie digitaal verspreid wordt, maar gedrukte media zullen blijven. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gedrukte media een grotere impact hebben dan digitale vormen van communicatie. Het is niet voor niets zo dat de Postcode Loterij nog massaal mailings verstuurd. De attentiewaarde van een originele mailing in de bus is vaak hoger dan die van digitale mailing. Veel mensen houden van het gevoel dat een papieren magazine met zich mee brengt. Lezen van papier wordt als prettiger ervaren.’ Ook Kees meent dat gedrukte media altijd zullen blijven. ‘De rol van dit medium zal echter veranderen. Gedrukte media zal steeds meer verdieping en achtergrond moeten brengen of sfeer en inspiratie. De concurrentie op actualiteit met internet gaat papier immers nooit winnen.’ Uit of in? Tijd voor de hamvraag: traditionele media, zijn ze echt uit of nog steeds in? Anne: ‘Traditionele media zijn nog verre van uit. Ze worden alleen flink aangevuld door nieuwe media. Wij merken dat veel klanten voor een combinatie kiezen. Zij willen zowel een digitale als een gedrukte publicatie.’ Roel haakt in: ‘Een goede mix tussen off- en online is in mijn ogen belangrijk om het meeste rendement uit je campagne te halen. In een juiste mediamix zullen traditionele media hun plek houden. Ik praat eigenlijk liever niet over traditionele media. We hebben een medialandschap waarin ontzettend veel mogelijk is.’ Tim is het hier mee eens. ‘Een ideale mix is het belangrijkste. Kijk maar hoe RTL bij een programma als “Sloop de crisis” succesvol de combinatie van on- en offline inzet.’ Kees eindigt: ‘Traditionele zijn niet uit en raken voorlopig ook niet uit. Deze media bieden nog steeds een zeer interessant platform om Nederland te bereiken.’