Over de hele linie lijkt de economie zich te herstellen. Maar de financieel experts zijn het erover eens: ook de komende jaren zal het de West-Friese ondernemer niet komen aanwaaien. Het economische herstel wordt volgens de Regionale economische prognoses 2016 van de Rabobank breed gedragen.

De groei is dus niet aan een specifieke bedrijfstak of sector voorbehouden, maar zet zich door in de hele breedte van de economie. De export groeit, de bestedingen én de investeringen nemen toe. Ook de verwachtingen voor de werkgelegenheid zien er voor 2016 goed uit. Alle reden voor optimisme dus. Jan Hoff van Accountantskantoor Hoff merkt dagelijks dat het ondernemersvertrouwen aan het groeien is. ‘De ondernemers die ik spreek zijn weer enthousiast’, vertelt hij. ‘Ze zien weer kansen en gaan nieuwe dingen ondernemen. Ik merk dit mede aan de investerings- en financieringsvraagstukken waar wij bij betrokken worden. En aan de financiële resultaten die wij onder ogen krijgen. Die verbeteren zichtbaar.’

Grote verschillen
Hoewel er voor alle sectoren kansen liggen, zijn er verschillen. Hoopvol zijn vooral bedrijven die op de export zijn gericht. ‘Maar’, waarschuwt Stephan Dekker van Kaap Hoorn Accountants & Adviseurs, ‘bínnen sectoren zijn er grote verschillen. Een bedrijf dat bijvoorbeeld veel exporteert naar Oost-Europa, loopt door de importbeperkingen die Rusland heeft opgelegd, enorme omzetten mis. Maar een bedrijf dat een uniek product exporteert naar West-Europa, kan op stijgende resultaten rekenen. Het is dus niet gezegd dat wanneer je in een goede branche zit, je omzet stijgt. Als West-Friese ondernemer moet je blijven zoeken naar je kansen.’ Ook bedrijven die afhankelijk zijn van de binnenlandse consumentenbesteding, mogen niet klagen. Door loonstijgingen, het aantrekken van de woningmarkt en het toenemende consumentenvertrouwen ziet het er voor hen in grote lijnen rooskleurig uit. Toch is hier eveneens een kanttekening te plaatsen. ‘In de consumentenbranche is de druk op de prijzen enorm’, weet Robert van Wessel. Hij is adviseur bij Brandjes & Van Wessel, een onafhankelijk adviseur in verzekeringen, pensioenen en hypotheken. ‘Tijdens de crisis is de (lage) prijs het belangrijkste verkoopmiddel geworden. Dat is nu moeilijk terug te draaien.’ ‘Bovendien’, voegt Stephan Dekker hier nog aan toe, ‘heeft vooral de detaillist te maken met grote concurrentie van internetbedrijven.’

Verwachtingen voor West-Friesland
Hoewel de economie landelijk groeit, is West-Friesland helaas één van de regio’s waar de groeiprognoses op basis van de sectorstructuur het minst positief zijn. De snelst groeiende sectoren, zoals de IT, zijn hier nu eenmaal minder omvangrijk dan bijvoorbeeld in de Randstad. Voor de werkgelegenheid pakt dit weer beter uit. Groei in de IT betekent namelijk niet noodzakelijkerwijs groei in werkgelegenheid. In West-Friesland groeit de werkgelegenheid dan ook redelijk evenredig mee met de toename in toegevoegde waarde. Al met al verwacht de Rabobank in Westfriesland 2,1 tot 2,5% groei van de toegevoegde waarde en 0,8 tot 1,3% groei in werkgelegenheid.

Vertrouwen
De huidige economische opleving is volgens de financieel experts geen tijdelijke. ‘Ik geloof zeker dat het herstel doorzet’, aldus Robert van Wessel. ‘Ik wíl dat ook geloven, want als we er allemaal vertrouwen in hebben, komt het uit. Met alle internationale economische en politieke ontwikkelingen zal het herstel broos zijn, maar de grote lijn zal blijven stijgen.’ Makkelijk wordt het echter niet. De voor ondernemers zo belangrijke belastingplannen blijven tot half december nog onzeker. Vlak na Prinsjesdag in september, stelde MKB-voorzitter Michaël van Straalen echter dat het MKB er ‘bekaaid afkomt’ in de begroting voor 2016. Weliswaar is de topman blij met het geld dat vrijkomt voor innovatie en met de lastenverlichting die tot een hogere consumentenbesteding leidt. Hij mist echter structurele maatregelen die het MKB op de lange termijn een impuls kunnen geven.

Investeren in kennis
De gouden tijden zijn dus nog niet aangebroken. Waar liggen de kansen? Kennis lijkt het toverwoord voor de komende jaren, zo vindt ook Jan Hoff. ‘Als ondernemer móet je up-to-date blijven. Dat doen wij zelf ook.’ Robert van Wessel sluit zich hierbij aan. ‘Het is altijd goed om te investeren in kennis en automatisering. Maar in de eerste plaats raad ik iedere ondernemer aan om liquide te blijven. In de magere jaren die achter ons liggen, hebben we kunnen zien hoe belangrijk het is om wat spek op de botten te hebben.’ Dat lijkt het overheersende gevoel. Ondernemers gaan de komende jaren vol vertrouwen tegemoet maar een algehele euforie blijft uit. De ervaring leert, dat dat misschien maar goed is ook. Jan Hoff: ‘Natuurlijk is het prettig als de economie weer aantrekt, maar wanneer je écht het verschil wil maken, moet je dat vooral doen met je ondernemerskwaliteiten en je talent om in te springen op een veranderende markt.’-