Iedere dag met een chagrijnig gezicht opstaan, omdat je naar je werk moet? Daar wordt niemand blij van. En alhoewel werk ook gewoon werk is, kunnen we het écht wel leuker maken. Je moet tenslotte zelf de slingers ophangen, ook op kantoor of in de werkplaats.  Zo houd je het leuk voor jezelf, je klanten en netwerkpartners en, misschien wel het belangrijkst: je medewerkers! Verschillende Westfriese bedrijven vertellen in Westfriese Zaken hoe zij dat aanpakken. Laat u vooral door deze verhalen inspireren. 

Piet-Jan Ooms van Ooms Bouw en Infra neemt dat komend jaar wel heel letterlijk: ‘Dit jaar bestaan we 110 jaar, maar we hebben ervoor gekozen om 111 jaar groots te gaan vieren in 2024. Samen met onze opdrachtgevers, onderaannemers en leveranciers. Maar ook buiten de jubilea om, maken we het graag leuk voor hen. Zo nemen we ze graag mee uit eten of naar leuke events. Gewoon nét even dat extraatje in een andere sfeer. Onze medewerkers, toch de bouwstenen van onze organisatie, tonen we het hele jaar door onze waardering voor wat ze doen. We houden ze graag binnen en maken het dus extra leuk. Zo kunnen ze ieder jaar kaartjes voor de F1 in Zandvoort winnen, hebben we sinds 2016 een winstdeling ingevoerd, houden we eens in de 2 maanden een Mamibo, iedere winter een kerstborrel én een bouwvakborrel in de zomer. Ook hebben alle afdelingen jaarlijks een teambuildingsdag én is er natuurlijk het personeelsfeest. Evenementen waar we met z’n allen naar uit kijken én die zorgen voor een onderlinge binding binnen het bedrijf.’

Je tweede familie

Die binding is eigenlijk voor ieder bedrijf belangrijk. Arjan Meester van Aan de Oever Bouw & Industrie benadrukt het belang van het familiegevoel. ‘We hebben veel jonge jongens in dienst die we intern volop mogelijkheden bieden om zichzelf te ontwikkelen. Het zijn ook echt ‘onze jongens’, waar we trots op zijn en die we stimuleren om verder te komen, maar waar we soms ook streng op moeten zijn. De familiaire sfeer strekt zich uit binnen het hele bedrijf. We hebben bijvoorbeeld ook de vrijmibo’s, waarbij we samen de week kunnen afsluiten. Gewoon even een praatje over hoe het is gegaan, zowel in het werk als privé. Ons bedrijf is een veilige thuishaven aan het IJsselmeer waar iedereen zich op zijn gemak kan voelen en van waaruit onze medewerkers zichzelf kunnen ontplooien. De jeugd heeft de toekomst.’

Samen een team

Dat familiegevoel zie je ook veel terug in familiebedrijven. Bij VANDER LAAN uit Zwaag, bijvoorbeeld, waar werkplezier veel prioriteit heeft. Colin van der Laan: ‘Dat zit hem in de kleine, maar ook de grotere dingen. Zo hebben we een eigen Wall of Fame en krijgen jubilarissen persoonlijk bezoek en pakken we ook uit bij verjaardagen. Feestelijke momenten, zoals Sinterklaas, Kerst of de Bouwvak vieren we met het hele bedrijf en iedere afdeling heeft ook nog een eigen budget voor extra’s. We pakken graag goed uit met livemuziek en bijvoorbeeld een Piet-Jan Ooms van Ooms Bouw en Infra neemt dat komend jaar wel heel letterlijk: ‘Dit jaar bestaan we 110 jaar, maar we hebben ervoor gekozen om 111 jaar groots te gaan vieren in 2024. Samen met onze opdrachtgevers, onderaannemers en leveranciers. Maar ook buiten de jubilea om, maken we het graag leuk voor hen. Zo nemen we ze graag mee uit eten of naar leuke events. Gewoon nét even dat extraatje in een andere sfeer. Onze medewerkers, toch de bouwstenen van onze organisatie, tonen we het hele jaar door onze waardering voor wat ze doen. We houden ze graag binnen en maken het dus extra leuk. Zo kunnen ze ieder jaar kaartjes voor de F1 in Zandvoort winnen, hebben we sinds 2016 een winstdeling ingevoerd, houden we eens in de video met een jaaroverzicht tijdens de kerstborrel. Persoonlijke aandacht vinden we belangrijk. Maar ook in het werk hebben we aandacht voor de teamspirit. In onze WhatsApp groep en de wekelijkse interne nieuwsupdate delen we nieuws en successen, maar ook persoonlijk nieuws van collega’s. Is er een klus in het weekend, dan komen we als directie even langs en nemen we wat lekkers mee voor bij de koffie. En op foto’s van werk laten we altijd onze eigen mensen zien. Zij doen het werk voor ons. En gaat er een keer iets fout of zijn er problemen, dan proberen we zoveel mogelijk te relativeren. We lossen het samen op een positieve manier op en gaan gewoon weer door. Dat is teamwerk.’

Meer dan werk

Bas van Velzen van het WerkgeversServicePunt benadrukt hoe belangrijk het is om je als werkgever niet alleen op de werksfeer te richten. ‘De persoon achter de werknemer is misschien nog wel belangrijker. Als die gemotiveerd is en goed in zijn vel zit, merk je dat natuurlijk ook in het werk. Bij 706 Seating Group doen ze dat heel goed met een intern opleidingsbudget. Medewerkers mogen zelf kiezen waar ze dat budget voor inzetten. Dus het hoeft niet per se werkgerelateerd te zijn. Zo krijgen medewerkers de kans zichzelf te ontplooien naast hun werk, alhoewel ze het natuurlijk ook in kunnen zetten op de werkvloer. Zelf promoten we ook altijd het idee van een maatje voor (nieuwe) medewerkers. Als zo’n collega als soort life coach gekoppeld wordt, voelt een medewerker zich meer geborgen en is het makkelijker om te delen waar iemand tegenaan loopt. Kleine problemen of ergernissen kun je zo eenvoudig oppakken of wegwerken, waarmee je iemands werkplezier natuurlijk vergroot.’

Met plezier naar het werk

Het online marketingbureau Semwerkt ziet de meerwaarde ervan om de slingers op te hangen. ‘Je ziet je collega’s meer met je ogen open dan je eigen partner. Daarom vinden wij het belangrijk om binnen onze organisatie een veilige ruimte te creëren, een soort huiselijke sfeer waar iedereen zich graag wil bevinden. Een omgeving waar je louter komt om te werken, is niet meer van deze tijd. Elkaar beter leren kennen door samen leuke dingen te doen, draagt bij aan een gevoel van onderlinge verbondenheid’, vertelt Sun Walenkamp enthousiast. ‘Toen we het bedrijf zijn gestart, is dit een bewuste keuze geweest. We hebben destijds gezegd: wij willen een werkgever zijn waar je met veel plezier naar je werk gaat. Omdat we ontzettend ambitieus zijn willen we hard werken, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit samengaat met leuke dingen.

Aandacht en betrokkenheid

Dé rode draad die door dit verhaal slingert is die van aandacht en betrokkenheid. Oog (en oor) hebben voor je medewerkers, je klanten, maar ook voor jezelf. Rekening houden met wat belangrijk is voor de persoon zelf. Zorgen dat mensen worden uitgedaagd en dat ze verder durven te kijken. Of dat nu op werkgebied is of als het gaat om persoonlijke ontwikkeling. Het menselijke aspect is belangrijk. Werk moet in bepaalde mate ook gewoon leuk zijn. Informele activiteiten zorgen voor een betere onderlinge band en dat helpt weer op de werkvloer. En het zit hem in kleine dingen: iets lekkers bij de koffie, een persoonlijk gesprek of simpelweg erkenning voor het harde werk is al genoeg. De ondernemers in dit verhaal hebben deze dingen zélf geïntroduceerd in hun bedrijf. Omdat ze dat zélf ook belangrijk vinden en omdat ze er energie van krijgen. Dat valt weer onder goed werkgeverschap. En diezelfde mate van aandacht komt ook hun klanten ten deel. Een etentje, een relatiegeschenk of alleen een kaartje; aandacht en betrokkenheid maken het meteen een stuk persoonlijker. Dat is goed voor de onderlinge verhoudingen en zo ook weer voor het werkplezier. Heb je toch weer een slinger opgehangen!