Over de voor- en nadelen van normaal doen

Westfriezen zijn een nuchter volkje. Daar staan we om bekend en het maakt ons geliefd. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Des te leuker was het thema van het Ondernemersgala dit jaar, Las Vegas. Daar is eigenlijk niets normaal. Alles draait om opsmuk en opvallen. Kunnen we daar niets van leren in onze regio?

Nuchter en bescheiden zijn en tegelijkertijd goede producten en diensten leveren; daar waren we lang goed in. Maar niet onvoldoende zichtbaar zijn maakt ook dat we dingen mislopen. Toeristen blijven hangen in Amsterdam en Alkmaar, we liepen een grote subsidiepot mis en ook andere grote kansen op samenwerkingen blijven onbenut. Dát laten we niet meer gebeuren. Daarom moeten we op zoek naar een balans tussen Las Vegas en het oude Westfriesland. Waarin we ons hoofd boven het maaiveld uitsteken, laten zien wie we zijn, maar dan op onze eigen sympathieke manier. Zonder teveel opsmuk.

Normaal taxivervoer

Taxi Kaijer kan niet onder het maaiveld blijven. Al is het maar omdat samenwerking met anderen cruciaal is. Nadat ze, als onderdeel van een consortium, de aanbesteding voor doelgroepenvervoer van de Westfriese gemeente won, moest ze een grote stap maken in haar elektrificering. Rob Kaijer: ‘Voor overheden is het normaal dat vervoer elektrisch rijdt. Je kunt niet anders, want anders krijg je de opdracht is. Voor ons vergt het veel aanpassingen in de bedrijfsvoering. Het is niet zo normaal. Normaal was voor ons een dieselbusje met een tankpas. Maar dat werkt niet meer. Inmiddels zijn we qua taxibusjes voor 2/3 al verduurzaamd, alleen de rolstoelbussen nog niet. Die zijn qua actieradius nog niet ontwikkeld genoeg. Die elektrificering, in combinatie met de netcongestie, brengt wel uitdagingen met zich mee. We kunnen niet alle voertuigen laden op onze locatie, dus gebeurt dat op openbare laadplekken. We zoeken voortdurend de samenwerking met andere bedrijven die stroom ‘overhebben’, zodat we daar kunnen laden. Dat werkt niet als je jezelf niet zichtbaar maakt.’

Jezelf zichtbaar maken

‘We zijn natuurlijk vooral heel trots dat we als relatief klein taxibedrijf deze stap hebben kunnen zetten. Je móet ook vooruit als onderneming, maar we doen het óók. Samenwerken met anderen, samen het beste bod neerleggen en laten zien wat je kunt en dat je het ook daadwerkelijk doet, dat is ook je hoofd boven het maaiveld steken. Al blijft het hard werken. Denken in oplossingen is cruciaal. Als je eenmaal begint, ga je steeds meer problemen tackelen. Eerst deden de laadpassen het niet, waardoor er andere moesten komen. Je kunt niet overal tanken, dus moet je zoeken naar laadplekken die bereikbaar zijn voor onze chauffeurs. Dat vergt aanpassingen in de planning. Uiteindelijk brengt dit ons veel verder, nu en in de toekomst. We kunnen weer vier, vijf jaar vooruit. En dat gaat alleen maar verder komen. Uiteindelijk rolt er geen dieselbus meer het pad op bij ons en dat maakt ons bedrijf toekomstbestendig.’

Ondernemers en overheid samenbrengen in één netwerk

CLOK zet zich al meer dan 15 jaar op unieke wijze in voor het versterken van de lokale economie. Wat dat betekent? Kitty Spijker (communicatie expert bij CLOK): ‘Wij zorgen ervoor dat ondernemers en de overheid beter kunnen samenwerken. Hiervoor adviseren wij gemeenten en provincies, besturen van bedrijvenverenigingen en park- en centrummanagers. Wij verenigen deze partijen in één netwerk en bieden hen naast advies ook praktische opleidingen en kennisevenementen. Als deze partijen goed samenwerken – en daar zetten wij ons dagelijks voor in – zie je dat de lokale economie veel sterker groeit! Onze uitdaging is om ervoor te zorgen dat wij zichtbaar zijn en dat publiek en privaat samen optrekken. Ook is het belangrijk dat beide doelgroepen ons goed weten te vinden. Onze partners zijn daarvoor heel belangrijk en daarom zijn we erg blij met onze nauwe samenwerking en partnerschap met de WBG.’

Laat je zien

‘Intern hebben we een leuke groep mensen, heel gemêleerd met junioren en oudgedienden. Ieder met zijn eigen kennis en ervaring. Op basis van al die specialiteiten kunnen we onze doelgroep weer goed verder helpen. Met meer theoretisch georiënteerde en meer praktisch ingestelde mensen brengen we dingen in beweging. In het team versterken we elkaar. Zo brengen we individuen samen die hun krachten weer bundelen in collectieven. Dat gaat veel beter dan wanneer iedereen op z’n eigen houtje aan de slag gaat. Maar daarvoor moet je jezelf wel laten zíen. Samenwerken met ondernemers én overheid is heel belangrijk. De uitdagingen en opgaven van deze tijd zijn zodanig groot dat je elkaar móet opzoeken. Samen laten we onze doelgroep het hoofd boven het maaiveld uitsteken. Dat doen we ook met bijvoorbeeld de groenste bedrijventerrein verkiezing en de verkiezing voor de beste ambtenaar. Juist dat éne bedrijventerrein een troon geven. Hen uitlichten en laten zien dat ze ermee bezig zijn. Niet: ‘kijk hoe goed wij zijn’, maar ‘kijk hoe goed wij het doen’. Door jezelf te laten zien in plaats van bescheiden en terughoudend te zijn kun je elkaar inspireren en bereik je samen veel meer.’

Lasfriesland

WBG-voorzitter Hans-Peter Baars vult aan: ‘Er zijn nauwelijks grotere tegenpolen denkbaar dan Las Vegas en Westfriesland. Hier lossen we het zelf wel op; niet lullen, maar poetsen. Maar met al dat normaal doen, doen we onszelf tekort. Daardoor missen we kansen. Zoals vorig jaar nog, toen we een pot van 180 miljoen euro voor infrastructuur misliepen als Noord-Holland Noord. Dat gaat ons niet meer gebeuren. Dat kunnen wij leren van Las Vegas – een beetje meer trots en lef tonen. Lasfriesland, dan maar!’