Taskforce Katapult, de samenwerking binnen Westfriesland van bedrijfsleven, werkorganisaties en lokale overheid en geïnitieerd vanuit de WBG blijft na de drukke maanden april, mei en juni actief voor ondernemers. Elke drie weken vindt er een digitaal overleg plaats over de ontvangen signalen van ondernemers en welke acties daaruit moeten volgen. De aandacht is inmiddels verschoven van informatie over steunmaatregelen, naar tips en initiatieven die ondernemers stimuleren en motiveren in deze uitdagende tijd. Voor de maand oktober staat een online event inspiratie event in de planning waarin dit centraal staat. Vier initiatieven wil de taskforce nu al extra aandacht wil geven ter inspiratie voor nieuwe verkoopkansen. Maandabonnement kantoormeubels Het bedrijf 706 Seating Groepop Zevenhuis in Zwaag en is gespecialiseerd in kantoor en horeca stoelen. Via een dochteronderneming, letterlijk want gerund door zoon en dochter Collin en Doortje Herber is er naast koop een mogelijkheid om meubels per maand af te nemen; PayForUse.nl. Collin: “We wilden het concept zo transparant mogelijk voor de klant; tegen een vast bedrag per maand je eigen werkplek, maandelijks opzegbaar. Momenteel zitten we met ze alle in een hoop onzekerheid en weten we niet meer wat er volgende week zal gaan gebeuren. Door het verhuur-concept zijn er geen grote investeringen nodig, en blijft de druk op de liquiditeit binnen je bedrijf laag. Door refurbished werkplekken aan te bieden sluiten we de circulaire cirkel; we recyclen en upcyclen onze producten, en voorkomen verspilling. Met als bijkomend voordeel dat dit voordeliger is voor de klant.” Lef tonen Soms is ondernemen ook lef tonen. Horeca ondernemer Rob Baltus weet dat als geen ander. Zijn idee voor een diner in een reuzenrad op zijn eigen parkeerplaats van restaurant De Nadorst werd breed opgepakt door de media, maar hij kreeg geen vergunning van de gemeente Hoorn. “We wilden hiermee beleving creëren, een mooie blikvanger en natuurlijk ook extra omzet.” Wat heeft het hem opgeleverd? “Naast veel publiciteit en goodwill ook extra omzet.” De komende periode zet hij in op dinnershows met artiesten op donderdag. Spreiding in product en doelgroep De bloemensector was een van de sectoren die het zwaar te verduren kreeg. Dit ondervond ook Boots Quality Bulbs uit Hem. Het bloembollenbedrijf (tulpenkwekerij) zocht verbreding van de afzet en omzet naast de onpersoonlijke verkoop via de veiling. De broers Dave en Mats Boots zagen de massale toeloop van de verkoop van de eigen tulpen langs de weg. “Ik krijg meer plezier als ik verkoop aan de klant dan via de onpersoonlijke weg via de veiling. Bovendien is lokaal weer hip,” geeft Mats aan. Zo wordt er aan de Elbaweg 31 gewerkt aan meerdere webshops als tulpentekoop.nl en bloemenleven.nl.Vanaf begin september wordt het assortiment uitgebreid met een eigen biermerk ‘Tulipa Flower Power’. Mats: “De combinatie van lokaal exclusief bier en bijzondere tulpen uit eigen verdeling zijn super originele relatie en of personeel geschenken voor bedrijven. Wij bieden echt iets unieks via Tulpentekoop.nl.” De broers verwachten door hun omzet meer te spreiden over diverse product en doelgroepen gezonder en met meer enthousiasme te kunnen ondernemen. “Kiezen voor ‘Massa is kassa’ via de veiling blijft makkelijker, maar de korte lijntjes met je klanten geeft een meer dankbaar gevoel. Dat ik de mensen blij zie weggaan met exclusieve bloembollen of een bos van mijn tulpen, daar doe ik toch ook eigenlijk voor.” Samenwerking Een ander mooi voorbeeld is het initiatief van Warenhuis Hoorn. Een gezamenlijke online winkel waarin lokale winkeliers geholpen worden in de online promotie en verkoop. Jose Linders: “Het voordeel voor de ondernemers is dat hun zichtbaarheid door het platform en de website wordt vergroot. Ook maken we onderscheid door de snelle gratis bezorging door middel van vrijwilligers. Inmiddels hebben we de vader- en Moederdag pakketten online verkocht, een samenwerking tussen de lokale ondernemers om een box samen te stellen, deze online te verkopen en te bezorgen. Daarnaast in samenwerking met de gemeente en de gezamenlijke ondernemers het zomerpretpakket samengesteld voor kinderen tot 18 jaar.” Het platform wil de komende periode verder uitbreiden. “Op dit moment zijn er 360 aangesloten ondernemers. We zijn in gesprek met de WBG om te kijken of er een samenwerking mogelijk is op regionaal niveau. Het Warenhuis gaan we omzetten naar een coöperatie om op deze manier de ondernemers nog meer onderdeel te laten zijn van het Warenhuis en zij ook inspraak hebben in de te volgen weg. Daarnaast vinden onze cadeaukaarten veel aftrek bij de lokale werkgevers wat een goede extra impuls geeft aan de verkopen in het Warenhuis.” Meer informatie via warenhuishoorn.nl.