Auto’s zeggen veel over ons werk. Misschien wel meer dan een loonstrookje. Dacht je dat jij zelf je bolide uitzocht?! Welnee, dat heeft je baan allang voor jou gedaan! Freelance journalist en schrijver Erwin Wijman schrijft al twintig jaar over auto’s. Onlangs publiceerde hij het boek Succes met je grote auto: wat je (niet) moet rijden om vooruit te komen. In het boek betoogt hij dat onze auto’s nauw verbonden zijn met ons werk en sociaal milieu. ‘Wat je rijdt, wordt in feite gekozen door je collega’s, vrienden, partner, familie en buren. We kopen of leasen iets wat een beetje eruit springt, maar ook niet te veel, want we willen wel bij de groep blijven horen’, aldus Wijman tegenover Intermediair. Volgens Wijman is dat ook de reden dat loterijwinnaars een tijdje terug hun gewonnen BMW’s verkochten. ‘Ze vonden zichzelf geen BMW-mensen’, aldus Wijman. ‘Dat is een soort ongeschreven regel: binnen jouw groep rijd je dat gewoon niet.’ Ook op zakelijk vlak beschouwen we iemands auto als een directe afspiegeling van diens capaciteit, vertelt de auto-mensenkenner: als je een flinke bak rijdt, moet je wel veel bereikt hebben. Wijman: ‘Daarnaast worden we blijer in een mooie auto en zullen we dus beter presteren.’ Wel vindt hij het aanbod op onze snelwegen opvallend kleurloos en saai. Dat komt onder andere doordat ‘courante’ leaseauto’s, oftewel geliefde modellen en kleuren, na het contract meer opbrengen en daardoor voordeliger te leasen zijn. Ook worden steeds meer autorijders verleid door zuinigere modellen met minder bijtelling of bpm. Kijk snel of de auto die jij rijdt, past bij jouw beroep! Volvo XC90: Medisch specialist/huisarts Toyota Prius: Bankmedewerker Nissan Micra: Basisschooldocent Aston Martin Vantage: Advocaat Volkswagen Polo: Intercedent BMW 1-serie: Sales manager Citroën DS: Kunstenaar Fiat 500: Marketeer Renault Mégane: IT’er Fisker Karma: Ondernemer 2.0 Bron: Intermediair