Na vijftig jaar wonen in het centrum van Hoorn weet Hans Verschoor wat er speelt in de regio en vooral in de binnenstad. Dat hij gevraagd is als voorzitter van OSH vindt hij erg leuk. Met zijn ervaring als directeur bestuurder kan hij goed partijen met elkaar verbinden. Maar vooral wil hij samen met de ondernemers werk en aan een bruisende binnenstad. Hans Verschoor: ‘Ondernemers kunnen elkaar vinden in wat ze gemeen hebben. Allemaal willen we een bruisende binnenstad. Daar gebeurt nu al veel, maar ook veel niet of inefficiënt en niet effectief. Als we méér kunnen laten gebeuren, komen mensen eerder naar de binnenstad, draaien ondernemers meer omzet en vestigen ook nieuwe ondernemers zich hier. Wat daar voor nodig is? In mijn ogen goede bereikbaarheid, goede interne en externe communicatie én goede faciliteiten voor ondernemers.’ Belangrijke aandachtspunten ‘Bereikbaarheid is een langlopende discussie. Over het hoe en wat kun je met elkaar verschillen; er zijn meer wegen van het station naar het beeld van JP Coen. Wat vaststaat is dat de binnenstad beter bereikbaar moet worden, dat er goede parkeergelegenheid moet zijn én dat de bewegwijzering duidelijk is. Die communicatie met burgers (inwoners en bezoekers) is sowieso een aandachtspunt, evenals de communicatie met de gemeente. Je wilt niet in de krant lezen dat er dingen zijn besloten. Daarom wil ik regelmatig en effectief overleg met gemeente en wethouders in het bijzonder.’ Ondernemerschap faciliteren ‘We moeten ondernemerschap stimuleren en faciliteren. Dat doen we door bijvoorbeeld scholieren van het Horizon College uit te nodigen, zodat we samen kunnen kijken waar zij de ondernemers bij kunnen ondersteunen. Qua digitalisering bijvoorbeeld. Hoe je dat in kunt zetten als winkelier. Genoeg te doen, maar ik wil eerst een koers aanbrengen. Wat willen we eerst bereiken? Samen moeten we kijken hoe we slim omgaan met geld dat we krijgen uit onder andere fondsen. Kunnen we dat nog beter benutten voor zaken als feestverlichting en de sinterklaasintocht, nieuwe evenementen én goede promotie?’ Onderlinge verbinding ‘De communicatie en verbinding tussen ondernemers zelf is ook belangrijk. Iedereen heeft andere belangen. Het is belangrijk om dat te onderkennen. Kijk maar naar de Koopavond. Je kunt wel willen dat Het ondernemers collectief voor de Hoornse Binnenstad. iedereen op donderdagavond open is, maar dat is niet voor iedereen werkbaar. Wat kunnen we dan samen wél communiceren? Waar vinden we elkaar? Daar gaan we naar op zoek.’