Dinsdag 20 oktober werd vanuit Restaurant De Nadorst in Blokker de kennissessie ‘Kansen in Coronatijd’ live uitgezonden via NHNext.nl. De WBG wil hiermee In samenwerking met ING, Rabobank, BDO en de zeven Westfriese gemeenten de ondernemers een inzicht geven in wat er wel kan. En dat is nog best veel, ook in deze bijzondere tijd.

Presentatrice Meriam Slijkerman sprak met ondernemers die kansen hebben gezien in coronatijd. Zo zag Mats Boots door beperkte exportmogelijkheden kansen met de verkoop van tulpenhart-pakketten en brouwt en verkoopt hij zijn eigen tulpenbier. Collin Herber ziet kansen om via 706 Seating een abonnementsmodel op kantoormeubels voor thuiswerken in de markt te zetten. Het online verkopen kent ongekende mogelijkheden in deze periode. WarenhuisHoorn.nl, mede opgezet door Jose Linders, geeft lokale ondernemers een online verkoopplatform.

Horeca

Gastheer Rob Baltus denkt graag buiten de box. Het idee voor een reuzenrad als alternatief ging dit jaar niet door, maar krijgt in 2021 een nieuwe kans. Zijn dinershows voor maximaal 50 mensen waren in notime uitverkocht en gaf lucht, tot de recente algehele horeca sluiting. Vanuit de gemeente heeft wethouder Arthur Helling ook getracht te kijken wat mogelijk is. “Wij hebben een appel gedaan aan de vastgoedsector om te kijken naar de huur, dat hebben wij als gemeente ook gedaan met ons vastgoed.” Terrassen en markten zijn aangepast zodat deze door konden gaan net als de kermis. Ook naar de lokale belastingen is gekeken om ondernemers wat financiële ruimte te geven.

BDO en Raboresearch

Organisatie adviseur Robin Schilder van BDO Accountants & Adviseurs ziet dat ondernemerschap en wendbaarheid wordt gevraagd. “Maar een crisis biedt ook kansen. Vernieuwen en innoveren is het toverwoord.” In tijden van onzekerheid geeft hij als tip om scenario’s te maken. Door vooruit te denken sneller en betere beslissingen te nemen. Hierbij blijft emotie altijd moeilijk. Een familiebedrijf is loyaal naar zijn medewerkers en zal niet snel tot ontslag overgaan. Als tip geeft Robin om als ondernemer een neutraal klankbord te zoeken. “En ga meer werken aan het bedrijf, dan in het bedrijf. Durf afstand te nemen. Kijk waar je als bedrijf goed in bent en waarde kunt toevoegen.”

Rogier Aalders van Raboresearch deelde met de kijkers de cijfers van de economische impact van corona. Uit zijn cijfers blijkt dat de sectorprognose voor de horeca (-32%) en overige zakelijke dienstverlening (-12%) dit jaar de grootste daling laten zien. Veel bedrijven kunnen doorwerken, 89% van de economie kan op 1,5m werken en 43% kan dat volledig vanuit huis. Hans Huibers opende de uitzending met de noodzaak. “Ik heb de afgelopen maanden gezien dat ondernemers ondernemend kunnen zijn. Wij blijven net als in het voorjaar als WBG de ondernemers ondersteunen.” Zijn tip: “Focus op wat er wel kan en help elkaar op weg.”

Het is de moeite waard om de gehele uitzending online terug te kijken. Dat kan via www.wbg.wf