De HOC is in ontwikkeling. Met frisse energie is in 2024 gestart met het realiseren van een aantal doelen. Tijdens de Nieuwjaarsborrel op vrijdag 12 januari presenteerde zij al haar nieuwe logo aan de leden. En dan komt er in het voorjaar ook een gloednieuwe website aan. Niels Laan, Visueel Designer bij ipsis, geeft ons een kijkje achter de schermen en vertelt uit welke stappen het traject bestaat om een logo en website te ontwerpen.

Het begint bij zoveel mogelijk informatie inwinnen. Daarom organi seerde ipsis een strategieworkshop met de HOC. ‘’Je bekijkt de huidige website en spreekt naar elkaar uit wat je daarvan vindt en welke wensen er zijn. Maar ook: wat is het doel van de website? En: wie is je doelgroep? Dat vat je samen en vervolgens rolt daar een plan van aanpak uit.’’

Van 30 naar 3 ontwerpen

Stap 1 is de ontwikkeling van het nieuwe logo. ‘’Waarom? Omdat je logo de basis is voor je huisstijl en je de huisstijl natuurlijk ook verwerkt in de website. Zo krijg je één geheel’’, vertelt Niels. Maar wie denkt dat een logo zo gemaakt is, heeft het mis. ‘’We zijn begonnen met dertig ontwerpen. Die bestaan soms uit niet meer dan een paar lijnen. Toch kun je al vrij snel beoordelen welke het tot de laatste tien schoppen. Daaruit kozen we er vervolgens drie om verder te ontwikkelen, waarna we de opties presenteerden aan het bestuur van de HOC.’’

De keuze voor de kleuren en het font

Niels: ‘’De keuze viel uiteindelijk op het logo met de eenhoorn. Opgezet als een lijnenspel dat de plattegrond van de Hoornse vestigingsmuur uitbeeldt. De kleuren in het ontwerp zijn zakelijk, maar wel helder en fris.’’ Aan het font werd niet getornd. ‘’Dat paste er goed bij. Een beetje traditioneel, maar ook strak en modern. Een font dat erg bruikbaar is voor onder meer koppen.’’

Van mock-ups tot een testomgeving

Met de keuze voor het nieuwe logo is er ook gestart met de website. ‘’Hoe we dat aanpakken? Door de home-pagina en onderliggende pagina’s te ontwerpen. Daarin zie je hoe de pagina er visueel uit komt te zien. Heeft de klant wijzigingen, dan voeren we die uiteraard door. Als het ontwerp vervolgens akkoord is, gaan we bouwen. Dit wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd. In de testomgeving controleren we daarna of alles werkt op verschillende apparaten, waaronder mobiel en tablet. Vanaf het moment van aanvraag tot oplevering ben je enkele weken verder.’’

Dat elk websitetraject haar uitdagingen kent, maakt het volgens Niels interessant. ‘’Het zorgt ervoor dat je buiten de gebaande paden denkt. En bij de HOC moet ik niet één contactpersoon overtuigen, maar een heel bestuur. Dat is een mooie uitdaging.’’