REGIO – Uit wetenschappelijk onderzoek van Consumatics, in samenwerking met Ambius, blijkt dat planten- en omgevingsgeuren een groot effect hebben op de manier waarop winkelend publiek zich gedraagt. Zo vergroten de geuren het veiligheidsgevoel en plezier van het publiek en zorgen ze ervoor dat klanten fors meer geld uitgeven.

Bij de in- en uitgangen van Winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht zijn planten en geurdispensers geplaatst. Gedurende een lange periode werden bezoekers onder verschillende condities gevraagd naar hun veiligheidsgevoel en tevredenheid. Het winkelend publiek kende het centrum cijfers toe, zonder dat zij wisten dat de omgeving was beïnvloed.

Veiligheidsgevoel neemt toe
Het onderzoek, gehouden onder 500 consumenten, laat zien dat het gedrag en de houding van mensen vooral met geuren beïnvloed kunnen worden. Bezoekers voelen zich veiliger als een mandarijngeur gedoseerd wordt. In vergelijking met een neutrale omgeving, zonder geurstimulans, neemt het veiligheidsgevoel met zeventien procent toe. Daarnaast ervaren shoppers het winkelcentrum als plezieriger als de ruimte wordt beneveld met een frisse of fruitige geur. Ook kunnen geuren én planten zorgen voor een omzetstijging, zo blijkt uit een controle van kassabonnen. Gemiddeld geven bezoekers 39 procent meer uit als het centrum is aangekleed met planten. ‘Van oorsprong spelen we vooral in op klanten met tekst en beeld, maar dit onderzoek laat zien dat we veel meer uit geur kunnen halen. Zowel de ondernemer als de klant heeft profijt van die prikkeling’, aldus Wenda Kielstra, onderzoeker bij Consumatics.

Geuren en werk
Al eerder werd het effect van geuren aangetoond in benevelde kantoren en op werkplekken. Daar bleek bijvoorbeeld dat typistes 21 procent minder fouten maken, weet Rob van Dijk, marketingmanager van Ambius. ‘Het gebruik van geuren staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Met een interne deskundige gaan we precies na welke geur het beste werkt en in welke dosering, eventueel in combinatie met beplanting. We merken nu dat de eerste bedrijven, met name retailers en kantooreigenaren, inzien wat voor effecten geuren kunnen hebben op de beleving en productiviteit van werknemers.’