REGIO – Dit jaar sluit de gemeente Opmeer zich als zevende West-Friese gemeente aan bij de Westfriese Waterweken. Donderdagmiddag 26 maart ondertekenden de zeven gemeenten in de Hoofdtoren te Hoorn de samenwerkingsovereenkomst voor de Westfriese Waterweken 2015. De samenwerking ondersteunt het pact van West-Friesland, waarin de gemeenten hebben afgesproken om grensoverschrijdend samen te werken aan wonen, werken, onderwijs en leisure. Organisatie De Westfriese Waterweken worden georganiseerd door de gemeenten Medemblik, Hoorn, Drechterland, Enkhuizen, Koggenland, Stede Broec, Opmeer en de lokale organisatoren, samen met ZORRO en ontwikkelingsbedrijf NHN. Daarin worden ze ondersteund door belangrijke partners en lokale ondernemers. Van 23 juli t/m 29 augustus reizen de Westfriese Waterweken door Westfriesland en doen daarbij elke week een andere gemeente aan. Trots op de samenwerking Wethouder Ben Tap is blij dat de zeven West-Friese gemeenten nu ook de Westfriese Waterweken samen aanpakken. ‘Wij zijn alle zeven trots op deze samenwerking en we zijn het er over eens dat het goed is dat we de Westfriese Waterweken samen naar buiten dragen. Twee jaar geleden waren er nog maar vijf van de zeven gemeenten aangesloten. Vorig jaar kwam Drechterland erbij en nu ook Opmeer, dat is prachtig’, aldus Ben. Onder één vlag promoten ‘We kunnen als regio de Waterweken onder één vlag promoten. Je kunt communiceren dat er in de hele regio West-Friesland gedurende de zomer allerlei activiteiten zijn rondom de waterweken. Dit is in het verleden succesvol gebleken. Uit onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat niet alleen de toeristen die al in onze regio verblijven, maar ook toeristen die bijvoorbeeld aan de Noordzeekust hun vakantie vieren de Westfriese Waterweken bezoeken.’ Ondernemers profiteren Inwoners en ondernemers profiteren volgens Ben Tap van de Westfriese Waterweken. ‘Dit soort evenementen vergroten de aantrekkelijkheid van de regio en zorgen dat er meer bezoekers naar de stad komen en dat is belangrijk voor de plaatselijke ondernemers. Sowieso profiteren de horecaondernemers ervan, maar ook de detaillisten profiteren van meer toeristen in de stad. Uit onderzoek in 2013 is namelijk gebleken dat toeristen gemiddeld € 49,- uitgeven aan detailhandel als zij op vakantie zijn. De ondernemers zouden ook blij moeten zijn dat de overheid dit soort evenementen subsidieert. Vanzelfsprekend is het ook voor de eigen inwoners leuk als er iets te doen is.’