REGIO – Een webwinkel beginnen is relatief eenvoudig. Er ook echt iets aan verdienen, blijkt een ander verhaal. Uit onderzoek van Shopping2020 blijkt dat slechts één op de vijf ondernemers met een webwinkel kan rondkomen van de centjes die de shop oplevert. Westfriese Zaken vroeg zich af hoe de mannen achter SamPierre, een webwijnwinkel in West-Friesland, tegenover dit onderzoek staan. ‘Een tijd geleden zag ik deze trend al ontstaan’, vertelt Pieter Veldstra. Tachtig procent van de ondernemers met een webwinkel heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met hun shop. ‘Ik begrijp dit eigenlijk heel erg goed. Er is namelijk een wildgroei aan webwinkels en voor de meeste online entrepreneurs is het eigenlijk een hobby die in de avonduren wordt uitgevoerd. Er wordt vaak makkelijk gedacht over een webshop. Maar feitelijk is het gewoon een winkel waar je dagelijks ‘in moet staan’. Die winkel moet je dagelijks zichtbaar maken voor je publiek, want verkeer genereren op internet is enorm lastig.’ De webwinkel van SamPierre is een extra servicekanaal van Sam Wijnimport. ‘De webshop is een samenwerking tussen Sam Wijnimport en mijzelf.’ Ondanks dat veel aankopen tegenwoordig via internet gaan, denkt Pieter dat de klant het belangrijk vindt om te weten wie het gezicht achter de zaak is. ‘Dat stukje service van mens tot mens mis ik vaak bij een webshop. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat veel consumenten het gezicht achter de zaak willen zien.’