Op Prinsjesdag 2022 is besloten dat de BPM-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto met een verbrandingsmotor kopen, verdwijnt per 1 januari 2025. Marjon Wagenaar en Gerben Stortenbeker, accountmanagers bij Broekhuis Zwaag, hebben de missie om bedrijven bewust te maken van de gevolgen van de afschaffing van de grijskentekenregeling. ‘Schakel op tijd, want de keuzes die je nu maakt hebben over een paar jaar een forse impact op je autokosten.’ In een wereld waar bedrijven continu op zoek zijn naar meer efficiency neemt het verlangen naar ontzorging toe. Hoe fijn is het als ondernemers nergens anders over hoeven na te denken dan hun eigen business? Broekhuis Zwaag maakt het mogelijk. Door het leveren van nieuwe of gebruikte bedrijfswagens én met gedegen advies over de actualiteiten op het gebied van zakelijke mobiliteit. ‘Alle regels en wetswijzigingen vanuit de overheid rondom duurzaamheid, brengen veel veranderingen en ontwikkelingen in de automotive teweeg. Wij proberen een compleet beeld te schetsen over het maken van de juiste duurzame keuzes op korte en lange termijn, maar ook om kosten te besparen.’ Tijdige aanschaf nieuwe bestelauto loont Nu bepaalt de netto catalogusprijs van de bestelauto nog hoe hoog het BPM-tarief is. Per 1 januari 2025 wordt dit tarief bepaald door de fijnstof- en CO2-uitstoot, net zoals bij personenauto’s. ‘In de eerste berekeningen is gesproken over een BPM van €66,91/ gram CO2. Dit houdt in dat een bedrijfsauto tussen de tienduizend en veertienduizend euro duurder kan worden. Dat is voor de gemiddelde ondernemer niet niks. Tot en met 31 december 2024 is de BPM-vrijstelling nog van kracht. Het loont zich dus zowel fiscaal als bedrijfstechnisch om tijdig een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen’, vertelt Marjon. Door de schaarste in grondstoffen en productieplekken door wereldwijde ontwikkelingen, zijn de levertijden van nieuwe personen auto’s en bedrijfswagens fors opgelopen. ‘Daarom zijn levertijden van twaalf maanden tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Deze zomer bestellen, is op dit moment nog meestal dit jaar leveren. Uitstellen richting het najaar betekent geen levergarantie voor 2025 en dus het risico op BPM-heffing.’ Zero-emissiezones Met het afschaffen van de BPM-vrijstelling heeft de overheid het doel om de verkoop van emissievrije bestelauto’s te stimuleren. Marjon: ‘De BPM voor een elektrische bestelwagen is nul euro. Daarom is het voor ondernemers zeer de moeite waard om te onderzoeken welke voordelen het oplevert om bedrijfswagens met een verbrandingsmotor te vervangen door elektrische voertuigen. Daarbij komt dat gemeenten werken aan emissieloze zones. Volgens het Klimaatakkoord moeten vanaf 2025 tenminste veertig Nederlandse steden een zero-emissiezone hebben. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zone binnenrijden. Uitgangspunt voor de omvang van een zero-emissiezone die een gemeente kan instellen, is dat dit minimaal het stadscentrum plus de omliggende wijken betreft. Ook de gemeente Hoorn heeft zich aangemeld voor een emissieloze zone voor vracht- en bestelverkeer. Met een Euro 5 motor heb je tot 31 december 2026 toegang tot dit gebied en met een Euro 6 motor tot 31 december 2027.’ Fiscale voordelen voor elektrisch rijden Wat betekenen de veranderingen in de wet- en regelgeving concreet voor ondernemers? ‘Tot eind 2027 zit je goed met een Euro 6 motor. Houd hier rekening mee bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen. Als het trekgewicht belangrijk is of als je werkzaam bent buiten zero-emissiezones, is het beter om nu voor niet-elektrisch te kiezen en BPM te voorkomen’, licht Gerben toe. Bedrijven die wel elektrisch gaan rijden, profiteren van verschillende fiscale voordelen. ‘Zo is de bijtelling lager (16 procent tot een bedrag van € 30.000), hoeft er tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald en kan gebruik worden gemaakt van de MIA-regeling. Deze milieu-investeringsaftrek levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen en oplaadpunten. Verder is er de SEBA-subsidie van maximaal 5.000 euro per bedrijfsauto. Als officieel dealer van Volkswagen Bedrijfswagens informeren wij ondernemers graag over al deze voordelen én adviseren wij hen om tot de meest gunstige en toekomstbestendige keuze voor een bestelauto te komen.’ broekhuis.nl