In de serie ‘Hoornse ondernemers voor een mooie binnenstad’ vertellen ondernemers wat zij voor de stad betekenen en andersom. Sinds 2017 is Brenda Staphorst met platenzaak Uptown Records aan de Nieuwe Noord gevestigd.

Wat is je relatie met Hoorn?

Ik woon sinds 1984 in Hoorn. Als jonge punker raakte ik betrokken bij J.C. Troll en Swaf. Langs die weg groeide de liefde voor muziek. Maar ook de liefde voor onze prachtige stad met haar mooie oude binnenstad en haven. Door haar prachtige locatie aan het water is Hoorn een bijzondere stad. Daarnaast is er in Hoorn veel talent te vinden! Zo vonden onder andere Tim Knol en de band Johan in café Swaf hun eerste podium. De jaarlijkse Stadsfeesten, Popronde en bij ons natuurlijk Record Store Day geven een muzikaal thema aan de stad. Hier wordt aan jong talent de ruimte geboden om zichzelf te ontplooien en te laten zien. Hoorn is een stad om trots op te zijn!

Hoe ziet een mooie binnenstad er voor jou uit?

Een mooie binnenstad is grotendeels autovrij/autoluw. Neem bijvoorbeeld het Kerkplein. De geparkeerde auto’s daar zijn voor mij echt een doorn in het oog. De passerende auto’s onderbreken voor mij het rustgevende ‘pleingevoel’. Het zou zo mooi zijn als deze plek autovrij wordt. Daarnaast zou Hoorn wat mij betreft nog veel meer speciaalzaakjes mogen hebben. Zij trekken nieuw publiek aan en geven een unieke sfeer in de stad.

Op welke manier zet jij je in voor de stad?

Wij denken dat we een bijdrage leveren door een unieke winkel te zijn. Het is een beleving. Muziek, een praatje, bakje koffie erbij. We kennen onze klanten maar al te goed omdat het kopen van een plaat iets persoonlijks is. Samen ontdekken we nieuwe muziek. Daarnaast bieden we een podium voor muzikanten door het organiseren van instores, de Popronde, Hoornse Stadsfeesten en Record Store Day.

Wat betekent jouw bedrijf voor Hoorn en haar inwoners?

Uptown Records is een echte platenzaak. Onze kennis en kunde ligt in vinyl en cd’s. Het is voor ons ook geen bijproduct, maar onze passie. Bij ons kom je voor de nieuwe plaat van je favoriete artiest of voor de klassiekers. Struinen door de platenbakken is een beleving an sich. Juist het fysieke aspect van winkelen is belangrijker geworden. Mensen kopen graag platen in een fysieke winkel en liever niet online. Het fysieke product is weer belangrijk, maar ook de hele (persoonlijke) beleving eromheen. We nemen de tijd voor onze klanten, maken graag een praatje en ook onderling weten klanten elkaar te vinden. Het is een ontmoetingsplaats van muziekliefhebbers.

Waarom onderneem je in de binnenstad van Hoorn?

Een platenzaak is naar onze mening onmisbaar in een stadscentrum. Bovendien zitten we tegenover een leuke horecazaak. De reuring, de gezelligheid. De perfecte locatie!

Waar ben je het meest trots op binnen jouw onderneming?

Wij zijn begonnen als webshop in 2016. Vanaf oktober 2017 hebben we de deuren geopend van onze fysieke winkel op de Nieuwe Noord. We zijn trots op de manier waarop we dit hebben weten te realiseren. We hebben het volledig zelfstandig gedaan, zonder leningen. Ondanks de corona crisis zijn we er nog steeds. Uiteraard hopen we ook daarna nog vele klanten een unieke muziekbeleving te mogen geven.