De digitalisering is voor de meeste ondernemers én marketeers een ‘dream come true’. Stilstaan is er niet meer bij en de mogelijkheden zijn ongekend. Maar…net als iedere medaille, heeft ook de digitale medaille een keerzijde.

We weten allemaal inmiddels wat het nieuwe werken is. Deze manier van werken is ingegeven door de hedendaagse technologische mogelijkheden en flexibiliteit is het sleutelwoord. Werken in de cloud is dan ook ‘hot’. Het is vaak veiliger dan lokaal werken en iedereen kan werken waar hij of zij wil. ‘De kosten van cloudwerken zijn relatief laag, de capaciteit is schaalbaar en de investering beperkt zich tot de implementatie en migratie’, weet Maik van der Winden van Beerepoot Automatisering. ‘Het levert daardoor een directe kostenbesparing voor de ondernemer op.’

Webshops
Een andere digitale toepassing die hoogtijdagen viert, is het voeren van een webshop. Dirk Wassenaar, directeur van GSE Automatisering ziet veel van zijn klanten hier de vruchten van plukken. ‘Het geeft regionale ondernemers de kans hun werkgebied uit te breiden’, vertelt hij. ‘En het werkt natuurlijk enorm efficiënt. In feite voert de klant de order zelf in en vaak is de rest van het proces ook geautomatiseerd. Bovendien ben je 24 uur per dag open en hoef je geen voorraad aan te houden.’ Ook op het gebied van marketing gaan er met de digitalisering dagelijks deuren open. Via social media kun je 1 op 1 met je klant communiceren. Fred Scholten van SocialConcept ziet dagelijks ondernemers die hier slim mee omgaan en daar veel winst mee boeken. ‘Via social media én de mobiele telefoon kun je snel inspringen op klantvragen. Als jij daarmee sneller bent dan je concurrent, dan kun je de klant winnen.’

Mogelijkheden
Zo zijn er nog talloze mogelijkheden om de markt digitaal te veroveren. Met big data verzamel je bijvoorbeeld zoveel gegevens over jouw klant dat je precies weet wie je waar, wanneer en hoe kunt bereiken. Apps trekken je klant sneller over de streep en door aan de slag te gaan met Google Adwords vinden klanten je website bijna vanzelf. Maar, waarschuwen alle ICT deskundigen: het is voor ondernemers onverstandig zich halsoverkop en in euforie op alle nieuwe mogelijkheden te storten. Want hoewel de digitale klant zijn voordeur soms wagenwijd openzet, ben jíj als ondernemer verantwoordelijk voor zijn of haar privacy. En terwijl jij als ondernemer je medewerkers probleemloos op afstand wil laten werken, zien cybercriminelen daar een handige toegang in tot jouw financiële gegevens. Criminelen hebben geen koevoet meer nodig om in te breken. Vanuit hun luie stoel en met behulp van een computer, weten ze hun weg te vinden naar je bank én je klantenbestand. Cybercriminelen worden steeds handiger en brutaler. Zo meldde de Fraudehelpdesk onlangs een verdubbeling binnen een maand van het aantal valse e-mails. En hacks zoals een DDOS aanval kun je tegenwoordig gewoon via internet bestellen. Online onvoorzichtigheid is een garantie voor problemen.

Misbruik
Fred Scholten ziet dit ook op social media gebeuren. In deze wereld waar alles zo eenvoudig toegankelijk is, klik je makkelijk op een verkeerde link of geef je onbewust gevoelige informatie weg. Ook kunnen accounts gehackt worden waarna er spam mee wordt verstuurd. Ook andere online consumententools zijn extreem gevoelig voor misbruik. Zo waarschuwt Van der Winden voor het zakelijk gebruik van diensten als WeTransfer. ‘Daarmee wordt WeTransfer automatisch eigenaar van de verzonden bestanden. Geen prettige gedachte toch? Ook moet je als ondernemer voorzichtig zijn met “vreemde” usb sticks. Cybercriminelen laten die ergens liggen en uit nieuwsgierigheid gaat de vinder altijd wel even kijken. Doet hij dat op zijn werkplek, dan zijn de criminelen binnen in je bedrijf.’ Een van de grootste risico’s van cybercrime is dat klantgegevens op straat komen te liggen. En daar is de Autoriteit Persoonsgegevens op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Jan Kramer, directeur van POScontrol: ‘Iedere organisatie moet zich aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens houden. Wanneer je als ondernemer bijvoorbeeld een webshop begint of data verzamelt, moet de privacy van de consument altijd het uitgangspunt zijn.’ Kramer weet dat de boetes op overtredingen hoog zijn. ‘Wanneer bijvoorbeeld een datalek niet wordt gemeld, kun je als verantwoordelijke een boete krijgen tot maximaal 820.000 euro. Het is dus belangrijk de gegevens goed te beschermen en zo nodig advies in te winnen. Er zijn voor relatief lage kosten al doeltreffende producten en diensten te krijgen, die bijvoorbeeld klantinformatie via encryptie verwerken.’

Effectieve stappen
Ook Wassenaar pleit voor behapbare oplossingen voor met name het MKB. ‘Laat medewerkers niet op hun eigen computers werken, maar stel laptops beschikbaar en laat die goed beheren. Dwing een goed wachtwoordbeleid af en zorg voor een goede virusscanner en een firewall. Dat zijn eenvoudige maar effectieve stappen om veilig online te werken.’ Het is kortom een kwestie van strategie. De digitale mogelijkheden zijn zo uitgebreid, dat een strategie nodig is om een duidelijke lijn te houden. Maar ook de keerzijde van de medaille vraagt om een strategie: een beleid dat de deur voor en naar de klant open zet, maar de deur voor criminelen gesloten houdt. Wie die balans weet te vinden, is de echte winnaar.