REGIO – In oktober heeft de detailhandel 2,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dit meldt het CBS. De stijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de verkoopdagen. Het aantal verkopen lag 2,8 procent hoger, terwijl de prijzen 0,5 procent lager dan een jaar eerder waren. Zowel de winkels in food als die in non-food realiseerden meer omzet. Oktober had dit jaar een zaterdag meer en een woensdag minder dan vorig jaar. Op een zaterdag wordt doorgaans meer omgezet dan op een woensdag. Bijna 4 procent meer omzet voor de foodbranche Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 3,6 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het volume was bijna 3 procent groter. Zowel de omzet van supermarkten als de omzet van speciaalzaken was hoger dan in oktober vorig jaar. De omzet van de speciaalzaken groeide zelfs met 4,6 procent, de grootste stijging in ruim 9 jaar tijd. De supermarkten boekten 3,5 procent meer omzet. Bescheiden groei omzet non-food winkels Non‐foodwinkels boekten in vergelijking met oktober vorig jaar 1,6 procent meer omzet. In september viel de omzetgroei nog een stuk groter uit, onder meer door een gunstig weerseffect. Met uitzondering van doe‐zelf‐winkels en winkels in huishoudelijke artikelen presteerden alle non‐foodbranches in oktober minder goed dan in de voorgaande maand. Doe-het-zelfwinkels realiseerden een omzetstijging van bijna 2 procent, in september leden ze nog een omzetverlies van bijna 2 procent. Winkels in huishoudelijk artikelen kampten in oktober opnieuw met omzetverlies, maar iets minder sterk dan in september. Wel is de krimp met 11,4 procent nog steeds aanzienlijk. Grootste stijger in non-food Winkels in woninginrichtingsartikelen behaalde met 7,2 procent de grootste omzetstijging in de non food. Ook kledingwinkels en drogisterijen zetten meer om dan een jaar eerder. Net als de winkels in huishoudelijke artikelen leden ook de winkels in consumentenelektronica een behoorlijk omzetverlies.