Organisaties zetten hun beste beentje voor om aan personeel te komen. Maar hoe kom je dan aan de juiste mensen, die zich duurzaam aan je bedrijf verbinden? De recruitment specialisten van De Selectie denken en werken mee vanuit het bedrijf. Dustin Posthuma: “De arbeidsmarkt vraagt om een andere wervingsoplossing die verder gaat dan alleen vacature-invulling.” De arbeidsmarkt is gekanteld. Veel bedrijven zijn – onder invloed van het Coronajaar – in de problemen gekomen. Babyboomers gaan massaal met pensioen. Dit legt een enorme druk op organisaties én de medewerkers, de continuïteit komt in het gedrang, om maar niet te spreken over de toekomstplannen. Dustin Posthuma is recruitment specialist en partner bij De Selectie: “Zoals de arbeidsmarkt nu is, heb ik nog nooit meegemaakt. Juist daarom is het belangrijk om bij werving van personeel de mensen aan boord te halen, die goed passen bij de organisatie, het werk én de collega’s. Dit kan volgens ons alleen als je daadwerkelijk betrokken en actief bent vanuit de organisatie. Wij verdiepen ons in het bedrijf, het product en de doelstellingen. Wij werken altijd op basis van een uitbreide intake, inclusief doelgroepanalyse. Met deze informatie komen wij tot een gerichte wervingsstrategie, inclusief tools en wervingskanalen. Ook de procedure wordt door ons georganiseerd. We zijn betrokken tot de de handtekening onder het contract is gezet. Wij laten niets aan het toeval over.” Smart recruitment: nieuwe wijze van werven Salco B.V. in Zwaagdijk is hét toonaangevende bedrijf in industriële bedrijfsdeuren. Met drie vestigingen en honderd man personeel opereert Salco B.V. wereldwijd. Directeur Jan Heddes: “Toen in Nederland de coronapandemie nog flinke invloed had, zagen we dat in Azië de economie alweer aantrok. Bovendien zorgde de heropening van de horeca in ons land ervoor, dat bijna van de één op de andere dag geen personeel meer te krijgen was op gebied van logistiek, magazijn en assemblage. Tel daarbij op dat er een vergrote vraag naar opslag ontstond, dicht bij grootstedelijke agglomeraties, met name op gebied van vriezen en koelen in de voedselindustrie. De vraag naar onze producten groeide, terwijl we moeite hadden om onze vacatures te vervullen.” Salco B.V. doet al zes jaar zaken met De Selectie, naar volle tevredenheid. “We begonnen met het inzetten van recruitment marketing en nu zijn we ingestapt op een nieuwe manier van werving die het bureau aanbiedt: smart recruitment. We hebben twee kantoorfuncties openstaan en De Selectie heeft zich hier echt in verdiept. Ze zijn letterlijk op de afdeling geweest, hebben kennis gemaakt met de medewerkers en de bedrijfscultuur opgesnoven. Inmiddels hebben we de eerste gesprekken, samen met De Selectie, gevoerd. We zitten dus nog midden in het traject, maar het voelt heel betrokken. Geen enkel ander bureau doet het op deze manier en we zijn heel positief over deze samenwerking.” Dustin: “Wij werken alleen met bedrijven die een goede werkgever zijn voor hun mensen. Die meedenken in ontwikke[1]ling, in opleiding, in kansen. Die echt een duurzame relatie aan willen gaan met hun medewerkers. Salco B.V. is zo’n bedrijf, waarvoor wij graag aan de slag zijn. Innovatief, succesvol en betrokken bij de medewerkers.” Belang van kandidaat én organisatie “Wij zijn nadrukkelijk geen bemiddelaar, geen intermediair. Wij doen alles uit naam van onze klant zodat iemand bewust kiest voor dit bedrijf. Het resultaat is niet alleen meer kans op een duurzame match, we vergroten tegelijkertijd de bekendheid op de arbeidsmarkt. Dat doen we niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleinere. Wij bieden ‘corporate recruitment’ per vacature aan. Mét invulgarantie, we lossen het met elkaar op. Aan goed personeel komen is voor elk bedrijf haalbaar, mits er ook écht wordt gezorgd dat medewerkers het goed hebben en met plezier naar hun werk gaan. Als wij dit terug horen, dan hebben wij ons werk goed gedaan.”