REGIO –Elke ondernemer weet waarschijnlijk minstens twintig dingen te noemen die leuker zijn dan het bijwerken van zijn administratie. Toch hoort dit vervelende klusje er toch bij en gebeurt het bij menig ondernemer op een zondagmiddag. Maar je zou jouw zondag veel leuker kunnen inrichten, toch? BC.nl zette vijf tips op rij om het verwerken van administratie makkelijker te maken. Plan elke week een moment in Het digitaal aanleveren van gegevens als facturen en declaraties bij de accountant kost hooguit een half uur per week. Misschien is het niet je hobby, maar door het administratiewerk zo te verdelen en regelmatig te doen, hou je wel meer overzicht. Zo bespaar je uiteindelijk toch tijd (in sommige gevallen tot meerdere uren per week!) én frustratie. Online Administratie kan in deze moderne tijd steeds makkelijker digitaal aangeleverd worden. Papieren kunnen zelfs gescand worden met een smartphone of tablet (met een foto of een speciale scan app). Op deze manier bouw je een digitaal dossier op, wat makkelijk is voor de accountant om te controleren. Zo ben je geen tijd aan het stuk-voor-stuk cijfers invoeren. Bankkoppelingen Nooit meer een afschrift missen? Gebruik gewoon een bankkoppeling (van bijvoorbeeld ABN Amro, ING en Rabobank). Zodra facturen binnen zijn kan jij of je accountant de administratie bijwerken of controleren. Zo weet je direct hoe het met je liquiditeit staat. Maak het je accountant (en jezelf) makkelijk Wil je proactief advies van je accountant? Bijvoorbeeld over liquiditeitsproblemen, fiscale risico’s, maar ook over investeringen, financieringen en de (fiscale) bedrijfsstructuur? Maak dan je administratie ook voor hem of haar inzichtelijk. Door (online) mee te kijken kan je accountant direct zien waar je financieel gezien staat en kan hij gevraagd én ongevraagd advies geven en tussentijds bijsturen. Natuurlijk helpt actueel inzicht in jouw bedrijf ook als het gaat om andere soorten advies, bijvoorbeeld over de inzet van personeel, ZZP’ers of uitzendkrachten. Vergeet je privéadministratie niet! De aangifte gaat niet alleen om bedrijfsgegevens, maar ook om de privéadministratie. Juist die laatste wordt door ondernemers vaak te laat aangeleverd. Doe jij dat ook? Dan heeft je accountant geen doorlopend zicht op zaken als ziektekosten, lijfrentepolis en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Terwijl dat wel handig zou zijn. Vooral als je, net als veel andere ondernemers, privé en zakelijk beslissingen neemt die later gevolgen hebben voor de zakelijke administratie. Bijvoorbeeld over huur, giften, een nieuwe auto of nieuw personeel. Juist dan kun je er profijt van hebben om je plannen eerst even door te nemen met je accountant. Bron: BC.nl één bericht Henk Kenter juli 24th, 2015 Kort samengevat ons format! Goed artikel! Beantwoorden