REGIO – Steeds meer bedrijven gebruiken de website als verkoopkanaal. Bij 35 procent van de bedrijven kan een klant via de site bestellen, boeken of reserveren. In 2012 kon dit nog maar bij een kwart van de bedrijven. Dit meldt het CBS. In Nederland heeft 90 procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werkzame personen een eigen website. De website wordt vooral gebruikt om producten en prijzen te presenteren. Zo’n 80 procent heeft een overzicht van producten en prijzen online gepubliceerd. Een website dient niet alleen als uithangbord voor een bedrijf, maar kan ook worden gebruikt als hulpmiddel bij de verkoop van goederen en diensten. Naast de daadwerkelijke verkoop biedt ongeveer 30 procent van de bedrijven klantspecifieke informatie voor vaste bezoekers. De mogelijkheid om een bestelling te volgen of het product aan te passen aan de wensen van de klant is een minder gebruikte toepassing. Dit kan maar bij circa 10 procent van de bedrijven. Online bestellen het sterkst ontwikkeld in de toerismesector Het online bestellen heeft vooral in de toeristische sector een hoge vlucht genomen. Van de logiesaccommodaties (hotels, bungalowparken, campings) en de reisorganisaties biedt bijna 90 procent de mogelijkheid om online te boeken of te reserveren. Uit eerder onderzoek van CBS blijkt dat reizen en accommodaties tot de producten behoren die het meest online worden gekocht. Twee derde van de frequente e-shoppers boekten in 2014 reizen of accommodaties via het internet. Van de bedrijven die actief zijn in de handel biedt ruim de helft de mogelijkheid tot online bestellen. Het gaat hierbij vooral om bedrijven binnen de detailhandel. De verkoop via het internet is in deze branche nog steeds een groeiend fenomeen. In de eerste acht maanden van 2015 nam de online omzet binnen de detailhandel met bijna een vijfde toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.