REGIO – Bedrijven die inzetten op innovatie, doen het beter dan andere bedrijven. De omzet- en winstverwachting voor innoverende bedrijven zijn voor 2014 veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit blijkt uit onderzoek van organisatiebureau Berenschot onder 341 werkgevers. De overgrote meerderheid van de respondenten stelt dat investeren in vernieuwing bijna altijd rendement oplevert. Daarom wil maar liefst 40 procent van de Nederlandse bedrijven zich het komende jaar door middel van innovatie onderscheiden van hun concurrenten. ‘Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk. Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Zo moet een manager de beste uitvinders aantrekken en het aandurven om veel te experimenteren. Er is een onophoudelijke stroom aan goede ideeën nodig. Die zijn relatief goedkoop en foute of geflopte projecten juist duur,’ aldus Roel van Lanen, senior managementconsultant bij Berenschot. Nieuwe vormen van financieren Door de teruglopende marges is er minder geld beschikbaar om te investeren in innovatie. Meer dan de helft van de bedrijven gaat het komende jaar opzoek naar nieuwe vormen van financieringen, twee derde hiervan doet dit niet via de bank. Ook werken steeds meer bedrijven samen. 88 procent van de respondenten zegt in 2014 samen te werken. Ze kiezen wel voor vrijblijvende samenwerking, zoals netwerken of allianties. Meer winst en omzet in 2014 42 procent van de bedrijven verwacht in 2014 een groei in omzet ten opzichte van vorig jaar. 49 procent verwacht een groei in winst. De groei moet behaald worden door het betreden van nieuwe markten.