Samenwerking tussen De Eekhoorn Dutch Furniture en Westfries Museum voorbeeld van West-Friese innovatiekracht

Het Westfries Museum in Hoorn is bezig met een ingrijpende metamorfose. De verbouwing van het iconische monument uit 1632 op De Roode Steen is inmiddels in volle gang. Binnen wordt hard gewerkt aan funderingsherstel en de bouw van een vernieuwend toekomstbestendig museum. Dat doet het museum natuurlijk niet alleen. De samenwerking tussen het Westfries Museum en meubelproducent De Eekhoorn laat zien dat samen ondernemen nieuwe werelden opent – ook voor de regio.

Amanda Vollenweider is sinds deze zomer directeur van het Westfries Museum, als opvolger van Ad Geerdink. Hoewel ze start in een gesloten museum, is ze vol enthousiasme achter de schermen aan het werk. “De verbouwing en vernieuwing zijn belangrijke processen; we vervullen als museum immers een grote maat schappelijke rol voor de stad en regio, we hebben ambitieuze doelen. Straks willen we een museum zijn waar iedereen zich thuis voelt, waar ruimte is voor verschillende perspectieven, 8 COVERSTORY waar bezoekers op hun eigen manier de wereldse geschiede nis van onze regio kunnen ontdekken – en zich daarin kunnen verdiepen. Dat vraagt niet alleen om nieuwe funderingen on der het gebouw, maar ook onder onze museale presentatie.”

Economische slagkracht

Amanda schets het nieuwe museum dat medio 2027 zal heropenen. “Straks kent het Westfries Museum een openbaar publieksgedeelte met museumwinkel en -horeca, direct aan De Roode Steen. Dan is het monumentale complex verduurzaamd en is het ook toegankelijk voor bezoekers die minder goed ter been zijn. Maar ons vernieuwde museum geeft ook inhoudelijk de innovatiekracht van West-Friesland weer. Met wisselexposities en onze collectie vertellen we het wereldse verhaal van de geschiedenis van Hoorn en West-Friesland. Daarmee gaat het museum van 55.000 naar minimaal 70.000 bezoekers per jaar. Nationaal en internationaal publiek, wat economisch goed is voor de stad en de regio. Uit onderzoek blijkt immers dat het uitgavepatroon van museumbezoekers verder reikt dan het museum.”

Major donor-campagne

Maar het realiseren van zo’n toekomst bestendig museum vraagt om meer dan visie en vakmanschap, benadrukt ze. “Er zijn stevige investeringen noodzakelijk. Ondanks financiering uit diverse hoeken kampen we met de uit daging om het museum de uitstraling te geven die het monument, Hoorn en West-Friesland verdienen. Daarom zijn we een major donor campagne gestart, in samenwerking met Nassau fundraising. Deze campagne is gericht op het werven van steun: allereerst via financiële bijdragen, maar ook steun in natura is mogelijk.”

Ondersteuning op andere wijze

Zo kwam de samenwerking met De Eekhoorn tot stand, internationaal toonaangevend meubelproducent uit Zwaag. Manager Projects Ferry Knol licht toe: “Wij ondersteunen het museum door te doen waar we goed in zijn: het leveren van maatwerkinrichting en meubilair. Normaliter werken we bij dit soort projecten samen met projectinrichters. Hier maken we een uitzondering omdat we vanuit onze verbondenheid als West-Friese organisatie het museum zo het grootste voordeel kunnen bieden. Het is voor ons een prachtige kans om de maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen én onze innovatieve kracht te tonen. We bouwen letterlijk en figuurlijk mee aan een plek die de regio verbindt en internationaal op de kaart zet.”

Win-winsituatie

Ferry benadrukt dat het voor beide partijen hiermee een win winsituatie is. “De Eekhoorn richt zich naast de retailmarkt de laatste jaren ook op projectinrichting: van horeca en vakantie woningen tot kantoren. We produceren inmiddels voor meer dan 50 landen en nodigen onze internationale klanten graag uit in Hoorn. Dan kunnen we hen straks ontvangen in onze allermooiste showroom aan het historische plein van de stad!”

Gedeelde ambities

Als West-Fries bedrijf met internationale uitstraling vonden het Westfries Museum en De Eekhoorn elkaar in hun gedeelde ambities. Amanda, die bij het Van Gogh Museum vandaan komt, heeft ervaring met dit soort partnerschappen. “Het draait bij een goede samenwerking om je vertrekpunt: hoe kun je van één plus één drie maken? Ik vind het prachtig om samen te kijken wat het Westfries Museum kan bieden en wat een ander te bieden heeft. Soms moet je langer doorpraten en een idee laten rijpen. Maar met De Eekhoorn bleek in het eerste gesprek al dat we een gezamenlijk narratief hebben. Beide zijn we namelijk diepgeworteld in de regio, maar onze impact reikt veel verder. De Eekhoorn werkt internationaal en levert meubels aan klanten in meer dan 50 landen. Het Westfries Museum ontvangt jaarlijks bezoekers uit binnen- en buitenland en brengt de West-Friese geschiedenis tot leven voor een wereldwijd publiek. Dat zijn raakvlakken: juist deze wereldse blik verbindt onze beide partijen.”

De Blauwe Kamer

De sfeer en de uitstraling van het nieuwe museum worden in nauwe samenwerking vormgegeven tussen het Westfries Museum en De Eekhoorn. Amanda: “We gaan om tafel om samen te schetsen, moodboards te maken – met het doel om een inrichting te creëren die niet alleen mooi is, maar ook echt past bij het karakter van het museum. Ferry heeft al ideeën, dus ik kan niet wachten!” Het idee is dat de collectie inspiratie geeft voor het interieur. Er wordt zelfs gedacht aan een echte Westfries Museum stof of andere unieke elementen die direct uit de collectie voortkomen. Ferry: “We onderzoeken hoe het interieur zó kan worden ontworpen dat bezoekers zich direct in het museum voelen, ook in de openbare ruimte.” “Een bijzonder onderdeel wordt de Blauwe Kamer,” vult Amanda aan. “Een kamer waar substantiële donateurs exclusief gebruik van kunnen maken. Die wordt echt top of the bill.”

Het samen creëren van een nieuw merk

Maar de ideeën gaan nog verder. Ferry vertelt dat er na gedacht wordt over het creëren van een eigen Westfries Museum-merk, waar je de geschiedenis en innovatiekracht van de regio kan laten zien. “Zetten we samen de regio op de kaart.” “Hierin vinden we elkaar,” stelt Amanda. “Wij proberen vanuit het museum met onze verhalen een wereld van verwondering te creëren. De Eekhoorn schept een nieuwe wereld vanuit interieur en hun ontwerpen. Beide partijen zijn zo een visitekaartje voor West-Friesland. Heel inspirerend om die werelden samen te brengen.”

Meebouwen aan het Westfries Museum?

Het Westfries Museum staat aan de vooravond van een nieuwe start, een toekomst waarin kunst, cultuur en geschiedenis nog dichter bij de inwoners en bezoekers van de regio komen. Uw steun maakt daarin het verschil. Samen bouwen we aan een open en inspirerende plek – een bron van kennis én een economische motor voor Hoorn en West-Friesland. Wilt u bijdragen aan deze transformatie? Het Westfries Museum gaat graag in gesprek over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Neem contact op met Amanda via a.vollenweider@wfm.nl en ontdek hoe u samen met het museum geschiedenis kunt schrijven.

De Eekhoorn Dutch Furniture

De Eekhoorn Dutch Furniture is al meer dan 40 jaar een toonaangevend familiebedrijf in de meubelindustrie. Vanuit hun eigen fabriek in Nederland ontwerpt en produceert De Eekhoorn robuuste, eigentijdse en eenvoudig te monteren meubelen voor meer dan 50 landen. Het bedrijf werkt samen met zo’n 1.500 dealers wereldwijd en zet sterk in op digitalisering en efficiënte levering. Het merkenportfolio bevat onder andere het populaire WOOOD, dat bekendstaat om functionele en kwalitatieve meubelen die passen in uiteenlopende interieurs. Daarnaast werkt De Eekhoorn al meer dan tien jaar samen met woonmerk vtwonen, wat leidt tot trendy collectieontwerpen die breed aanspreken. Meer dan 30% van de collectie wordt lokaal geproduceerd in de eigen fabriek en is FSC®-gecertificeerd, waarmee De Eekhoorn bijdraagt aan duurzaam bosbeheer. In het WOOOD Experience Center in Zwaag zijn de nieuwste collecties en woontrends te bewonderen in inspirerende studio’s en showrooms.

https://deeekhoorn.com/nl