Broekhuis Zwaag blikt terug op een bedrijvig jaar, waarin is toegewerkt naar een nieuwe beleving. Vestigingsmanager Richard Koster: “Onze transparantie en gastheerschap zijn opgevallen bij de regionale ondernemers. Wij kijken naar het grotere geheel, samenwerking en een totale mobiliteitsoplossing. Op naar 2023!”

Marjon Wagenaar is sinds maart van dit jaar werkzaam bij Broekhuis Zwaag. Ze kijkt met een goed gevoel terug op deze ‘mooie reis’: “Ik heb het werkgebied Westfriesland mogen ontdekken, me aangesloten bij vier netwerkclubs en inmiddels de Westfriese ondernemer omarmd. Broekhuis Zwaag is een erg fijn bedrijf, met oog voor talent en de vrijheid om hier ruimte aan te geven.” Dit vertrouwen zorgt dat je samenwerkingen kunt ontwikkelen: “Uiteraard binnen het team, maar vooral om onze kernwaarden uit te dragen. Wij willen verbinden en elkaar in de ogen aankijken, waarbij tegelijkertijd de klant koning is, met de service die daarbij hoort. Dat is de next level die we aankomend jaar willen uitbouwen.” “Een klant geen bezit”, vult Richard aan, “Wij willen dat onze klanten het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt en dat hier iets mee wordt gedaan. Kortom, je bent als klant zichtbaar en je komt bij ons in een warm bad terecht.”

Advisering en ontzorgen

Broekhuis Zwaag staat niet alleen voor particulieren klaar met de welbekende merken, maar ook voor de inrichting van bedrijfswagenparken tot- zeg – 200 auto’s. Maar er is meer. “De ondernemer anno 2023 heeft geen behoefte aan ‘snelle verkoop’. Als er één ding is dat we de afgelopen jaren hebben geleerd, dan is dat de behoefte aan advisering en ontzorgen. Niet dat puur verkoopgerichte, maar echte interesse in de klant. Daar stellen wij ons – als geheel team – voor open. Een stukje bewustwording, waarbij wij denken in oplossingen, niet in discussies. Dat noemen wij gastheerschap.”

Mobiliteit en duurzaamheid

In 2022 is dan ook hard gewerkt aan de verbinding binnen het team en vooral de juiste mensen op de juiste plek. En aan het verder inrichten van het totaalpakket van Broekhuis. Richard: “Je kunt uiteraard terecht voor de auto, maar desgewenst ook voor de financiering, de verzekering en het wagenparkbeheer. Hierin zijn we flexibel en zoeken we de samenwerking.” Met als kernwoord ‘mobiliteit’. Want in 2023 zijn er plannen om een leaseconstructie voor fietsen op te zetten en een verhuurservice voor campers. “Wij kijken graag naar hoe mobiliteit en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.”

Uitdagingen samen aangaan

Marjon ziet op haar beurt kansen om automotive kennissessies te organiseren, al dan niet bij de netwerkclubs of bij vestiging Zwaag. “We zitten in een transitiemarkt (zie kader – red.). Zo mogen er vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s worden ontwikkeld en gebouwd. We hebben te maken met CO2- uitstoot en milieuzones. Team Broekhuis neemt de ondernemer graag bij de hand om te laten zien hoe we deze uitdagingen samen aan kunnen gaan. Actief meedenken en ontzorgen, óók dat hoort bij het DNA van Broekhuis!”

Op Prinsjesdag heeft kabinet aangekondigd dat voor bestelauto’s dezelfde criteria gaan gelden als voor personenauto’s: dat betekent het einde van de bpm-vrijstelling op bestelauto’s. Ondernemers die een nieuwe bestelauto kopen, zijn nu nog vrijgesteld van Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (bpm). Vanaf 2025 gaan ondernemers bpm betalen. Het doel van de maatregel is meer belastingopbrengst genereren en de verkoop van milieuvriendelijke bestelauto’s stimuleren.